سایت مرکز فقهی


اجتهاد و تقلید از نگاه فقه اسلامی


سال نشر: 
1402
زبان: 
دسته بندی: 
شابک: 
4 ـ 245 ـ 388 ـ 600 ـ 978
قطع: 
رقعی
حجم صفحات: 
272
نوبت چاپ: 
اول
220000 تومان
  • معرفی اثر: 

    بحث اجتهاد و تقلید با زوایای آشکار و نهانش می‌تواند از مباحث روز، حتّی در عرصه بین‌المللی باشد، با این نگاه که، رجوع هر جاهل به عالم متخصّصی ضمن آنکه یک امر فطری است، به عنوان یک قاعده عقلی و سیرۀ عقلایی نزد همگان پذیرفته شده است و چون دین، خصوصاً در حوزه احکام، به جهت ارتباط وثیق روزانه مردم با شریعت محمّدی در ارتباطی تنگاتنگ است، باید نسبت به آن، یا مجتهدانه عمل کرد یا محتاطانه و یا مقلّدانه، و گریزی از این سه گزینه نخواهد بود و باید نسل امروز خصوصاً جوانان بدانند با همۀ پیشرفت‌های علمی که امروزه جامعه بشری با آن مواجه هست نیاز به شریعت، نه تنها کم‌رنگ نشده است، بلکه روز به روز این نیاز بیشتر می‌شود، تا هر مکلّفی به درستی با وظیفۀ خود آشنا گردد.

    بنابراین جهت، نقش فقهای جامع‌الشرائط در طول حیات مسلمانان، بعد از رحلت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و ائمه معصومین علیهم السلام بی‌بدیل، برجسته و ضروری است، تا احکام شریعت با آفت تحریف مواجه نگردد و امروزه به واسطه تلاش مجاهدانه فقهای بزرگوار در هر عصری، شریعت اسلام از بسیاری از آفت‌ها، محفوظ و مصون مانده است.

    آنچه پیش رو دارید حاصل مباحثات فقهی سال‌های 1385 تا 1388 آیت الله رضا رمضانی گیلانی در وین با چند نفر از فضلاء بوده است که پس از آماده‌سازی و بازنگری، تقدیم علاقه‌مندان به حوزه فقه و فقاهت می‌شود.

     

  • فهرست مطالب: 

    پیش‌درآمد     5
    مقدّمه مؤلف     21
    پیشگفتار     25
    یکم: توجّه فقه به تحوّلات اجتماعی     26
    دوم: جایگاه موضوعات اجتماعی     28
    سوم: توجّه به جنبه‌های اجرای قوانین     30
    چهارم: وجود خوانش‌های مختلف     33

    جایگاه بحث از اجتهاد و تقلید / 39
    اجتهاد     42
    اجتهاد در لغت     42
    تطوّر اجتهاد در گذر زمان     43
    اجتهاد در اصطلاح     46
    تعریف اجتهاد از منظر علامه حلی     46
    تعریف اجتهاد از منظر شیخ بهایی     47
    تعریف اجتهاد از منظر حاجبی     49
    تعریف اجتهاد از منظر صاحب کفایه     50
    رابطه تخطئه و تصویب با اجتهاد و تقلید     52
    مبادی و مقدّمات اجتهاد     53
    1. علوم ادبی     54
    الف) علم لغت     54
    ب) علم صرف و نحو     55
    ج) علم بلاغت (معانى، بیان و بدیع)     55
    د) انس با اصطلاحات و محاورات عربی     56
    2. علم تفسیر     56
    3. علوم حدیث     57
    الف) علم حدیث و درایه     57
    ب) علم رجال     58
    4. علم اصول فقه     59
    مبادی و مقدّمات محتمل اجتهاد     60
    1. علم منطق     60
    2. علم فلسفه     61
    3. علم کلام     61
    4. ممارست در فروعات فقهی     62
    5. آگاهی به آراء علما و اجماع فقهاء     63
    6. آشنایی با فتاوی اهل سنت     63
    7.تشخیص موضوع     64
    اقسام موضوعات احکام شرعی     67
    شئون فقیه     67
    قضاوت و حکومت     69
    ضرورت تشکیل حکومت و اجرای احکام اسلام در زمان غیبت     74

    شرایط مرجع  / 77
    شرط اسلام     78
    شرط ایمان     80
    ادله اشتراط ایمان     80
    دلیل اول: روایات     80
    روایت دوم: مکاتبه ابن حاتم     82
    روایت سوم: مقبوله عمر بن حنظله     83
    روایت چهارم: صحیحه یونس بن یعقوب     85
    روایت پنجم: صحیحه ابی خدیجه     86
    روایت ششم: مقبوله منتسب به تفسیر امام حسن عسکری ع     87
    توقیع امام زمان(عج)     89
    دلیل دوم: اجماع     90
    دلیل سوم: سیره متشرعه     91
    دلیل چهارم: ملازمه عدالت و ایمان     92
    دلیل پنجم: ارتکاز متشرعه     93
    شرط حیات     94
    آراء و انظار     95
    1.عدم جواز تقلید از میت     95
    2. جواز تقلید از میت     96
    3. نظر تفصیلی در تقلید از میت     96
    1.فاضل تونی     96
    2.محقق اردبیلی     96
    3.صاحب الفصول     97
    تقلید ابتدایی از میت     97
    ادله قائلین به جواز تقلید ابتدایی از میت     97
    دلیل اول: اطلاق ادله لفظیه     98
    دلیل دوم: استصحاب جواز تقلید     98
    اشکال اول: تام نبودن ارکان استصحاب     98
    اشکال دوم: عدم جریان استصحاب تنجیزی     99
    اشکال سوم: اشتراط بقای موضوع در استصحاب حکمی     99
    دلیل سوم: سیره متشرعه     102
    دلیل چهارم: انسداد     103
    تقلید ابتدایی از میت در فرض اعلمیت     103
    بقاء بر میت     104
    ادله قائلین به جواز بقای بر میت     104
    دلیل اول: اطلاقات ادله     104
    دلیل دوم: استصحاب     104
    دلیل سوم: سیره عقلا     105
    محدوده تقلید استمراری از میت     105
    وظیفه مکلف در صورت اختلاف نظر مختلف حی و میت     106
    مقام دوم: در فرض عدم علم به مخالفت فتوای مجتهد میت با فتوای حی     108
    شرط عقل     109
    تقلید در حال جنون مفتی     110
    تقلید در جنون ادواری     114
    شرط بلوغ     115
    ادله عدم اشتراط بلوغ     115
    دلیل اول: اطلاقات ادله نقلی     115
    دلیل دوم: بناء عقلا     116
    ادله اشتراط بلوغ     117
    دلیل اول: انصراف ادله تقلید از صبی     117
    دلیل دوم: اجماع     117
    دلیل سوم: روایات     118
    روایت اول: صحیحه ابی خدیجه     118
    روایت دوم: صحیحه محمد بن مسلم     119
    روایت سوم: مکاتبه ابن حاتم     120
    شرط رجولیت     122
    دلیل اول: معتبره ابی خدیجه     123
    دلیل دوم: اجماع     125
    دلیل سوم: انصراف اخبار به رجال     126
    دلیل چهارم: اصاله التعیین     126
    دلیل پنجم: طریق اولویت     126
    دلیل ششم: سیره متشرعه     127
    دلیل هفتم: مذاق شریعت     128
    شرط عدالت     129
    دلیل اول: اجماع     132
    دلیل دوم: سیره متشرعه     132
    دلیل سوم: اولویت قطعی     132
    دلیل چهارم: روایت احتجاج در تفسیر منسوب به امام حسن عسکری     134
    شرط اعلمیت     137
    فرض اول: شخص عاجز     138
    فرض دوم: شخص قادر     139
    ادله قائلین به وجوب رجوع به اعلم     139
    دلیل اول) اجماع     139
    دلیل دوم) روایات باب تعارض     140
    دلیل سوم) اقربیت به واقع     140
    اشکال صغروی     140
    اشکال کبروی     141
    ادله قائلین به جواز رجوع به غیراعلم     143
    دلیل اول: اطلاق ادله تقلید     143
    دلیل دوم: سیره     144
    دلیل سوم: عسر و حرج     144
    دلیل چهارم: دشواری تشخیص اعلم     145
    شرط حرّیت     145
    شرط طهارت مولد     147

    اقسام اجتهاد / 149
    1. اجتهاد بالفعل و بالقوه     149
    2. اجتهاد مطلق و متجزی     149
    اجتهاد بالتجزی     152
    معنای تجزی در اجتهاد     152
    امکان تجزی     152
    ادله جواز اجتهاد تجزی     153
    الف) دلیل وجدانی     153
    ب) استحاله طفره     153
    ادله منکرین اجتهاد بالتجزی     154
    الف) بسیط بودن ملکه اجتهاد     154
    ب) تأثیر متقابل ابواب مختلف در اجتهاد     155
    احکام اجتهاد متجزی     156
    حکم دوم: جواز تقلید عامی از مجتهد بالتجزی     157
    الف)‌جواز تقلید عامی از مجتهد بالتجزی     157
    ب) عدم جواز تقلید عامی از مجتهد بالتجزی     158
    حکم سوم: نفوذ قضای متجزی     159
    ادله عدم جواز قضای مجتهد متجزی     159
    الف) عدم صدق عنوان فقیه و عارف به احکام بر مجتهد متجزی در قضا     159
    ب) نیاز ویژه به قاضی بدلیل ضرورت حل مشکلات مردم     160
    ج) ادله روایی قضاوت     160
    معتبره ابی خدیجه     161
    معنای اجتهاد مطلق و امکان تحقق آن     162
    احکام اجتهاد مطلق     164
    حکم اول: عمل به رأی خود     165
    اشتراط عدالت و وثاقت برای عمل به فتوای خود     165
    حکم دوم: تقلید مجتهد مطلق از دیگری     166

    تقلید  / 169
    تعریف لغوی تقلید     169
    تعریف اصطلاحی تقلید     170
    معنای جواز تقلید     172
    وجوب نفسی یا مقدمی تقلید     172
    ادله جواز تقلید عامی از مجتهد     173
    دلیل اول: آیات قرآن     173
    الف: آیه سوال     174
    ب: آیه نفر     175
    دلیل دوم: روایات     180
    طایفه اول     180
    روایت اول: صحیحه جمیل     181
    روایت دوم: صحیحه ابن ابی عمیر     182
    روایت سوم: صحیحۀ إبراهیم بن عبد الحمید     182
    روایت چهارم     183
    روایت پنجم: صحیحه یونس بن عمار     184
    روایت ششم: صحیحه أبی العباس     186
    روایت هفتم: صحیحه محمد بن سنان     186
    روایت هشتم: صحیحه سلیمان بن خالد     187
    روایت نهم: صحیحه ابن ابی یعفور     188
    روایت دهم     189
    روایت یازدهم: صحیحه عبد العزیز بن المهتدی و حسن بن علی بن یقطین     190
    روایت دوازدهم: صحیحه فضل بن شاذان     191
    روایت سیزدهم: صحیحه احمد بن اسحاق     192
    روایت چهاردهم: عبد العزیز بن المهتدى     193
    طایفه دوم     194
    روایت اول     194
    روایت دوم     195
    طایفه سوم     197
    طائفه چهارم     202
    طایفه پنجم     203
    روایت اول     203
    روایت دوم     204
    طایفه ششم     205
    روایت اول: صحیحه أبی عبیده     205
    روایت دوم: صحیحه مفضل بن مزید     205
    روایت سوم: صحیحه عبدالرحمن بن الحجاج     206
    روایت چهارم: موثقۀ اسماعیل بن ابی زیاد     207
    روایت پنجم: موثقۀ مسعدة بن صدقه     207
    طایفه هفتم     208
    طایفه هشتم     209
    دلیل سوم: عقل     210
    دلیل چهارم: سیره عقلاء     211
    اشکال اول: عدم اتصال سیره به عصر معصوم     212
    پاسخ به اشکال عدم اتصال سیره به عصر معصوم     213
    الف. متعارف بودن اجتهاد به سبک فعلی در عصر شارع     213
    روایت اول و دوم: صحیحه هشام بن سالم و صحیحه محمد بن أبی نصر     213
    روایت سوم     214
    روایت چهارم: صحیحه شعیب العقرقوفی     215
    روایت پنجم: صحیحه زراره     216
    روایت ششم: صحیحه أبان بن تغلب     218
    ب. عدم صدور ردع از شارع     220
    اشکال دوم: ظنی بودن اجتهاد مجتهد     222
    دلیل پنجم: سیره متدینین     222
    دلیل ششم: ضرورت دین     223
    دلیل هفتم: اجماع     223
    حرمت تقلید برای مجتهد     224
    ادله حرمت تقلید     225
    1.عمومات مذمت تبعیت از غیر علم     225
    آیه قرآن     225
    روایت     226
    2. عمومات مذمت تقلید     227
    آیه اول     227
    آیه دوم     227
    آیه سوم     227
    پاسخ مجوزین به ادله حرمت تقلید     228
    دلیل اول: تخصیص عمومات نهی از تقلید توسط ادله جواز تقلید     228
    دلیل دوم: تناظر آیات نسبت به تقلید جاهل از جاهل     228
    دلیل سوم: تناظر آیات به منع از تقلید در مسائل اعتقادی     228
    انفتاح یا انسداد باب اجتهاد     229
    تقلید انسدادى     231
    اشکالات تقلید از انسدادی     232
    1.عدم شمولیت ادله جواز تقلید نسبت به مجتهد انسدادی     232
    2.عدم تمامیت مقدمات انسداد در حق مقلد     232
    پاسخ مرحوم آقاضیاء عراقی به اشکالات مرحوم آخوند     233
    اشکال بر جواز تقلید از مجتهد انفتاحی بر مبنای مرحوم آخوند     235
    تقلید در حال صغر     237
    تقلید در مسائل کلامی و اعتقادات     238
    دلایل عدم جواز تقلید در مسائل کلامی و اعتقادات     240
    آیات قرآن     240
    عقل     241
    روایات     241
    اجماع     241
    تقلید در ضروریات و یقینیات     242
    دلیل اول: تحصیل حاصل     242
    دلیل دوم: تقدم حجت واقعی بر حجت ظاهری     243
    تقلید در فرض علم به خطای مجتهد     243
    تقلید در مستحبات و مکروهات     245
    تقلید در موضوعات     246
    موضوعات مستنبط شرعی     247
    موضوعات عرفی     248
    تقلید در صورت تبدل رای     250
    قائلین به عدم اجزای اعمال سابق مطلقا     251
    قائلین به نظر تفصیلی در تبدل رای     251
    تفاوت بین طریقیت و موضوعیت     251
    تفاوت بین موضوع و حکم     253
    تبعض در تقلید     254
    رابطه شورای فقهی با تبعض در تقلید     255
    فهرست منابع     257

     

  • مقدمه: 

    اجتهاد نوعی تلاش فراگیر است که در هر عرصه‌ای می‌تواند انجام شود؛ ولی در متون و ادبیات اسلامی به کوشش همه‌جانبه علمی و عملی در حوزه دین و شریعت، اطلاق می‌گردد و در دانش فقه، اجتهاد، نهایت تلاشی استوار و جدّی است که منجرّ به استنباط احکام شرعی می‌شود. بالطبع چنین تلاشی باعث ظهور تفاوت افکار و آراء در میان فقیهان و اصولیان خواهد گردید؛ چرا که با اختلاف در مبانی، اصول و شیوۀ استدلال و استنباط، حکم هر موضوعی به تناسب همۀ شرائط به دست می‌آید. به همین جهت است که با اختلاف فتاوی در عرصه اجتهاد مواجهیم و البته خصوصیت و ویژگی احکام اجتهادی و فقاهتی همین است و در حقیقت، از ابعاد برجسته اجتهاد پویا و کارآمد است.

    لازم به یادآوری است این تلاش نه تنها در این دنیا برای رشد و تعالی انسان، نقش‌آفرین و اثرگذار است و راه و رسم زندگی را بر اساس قانون الهی، فراروی مؤمنان قرار می‌دهد؛ بلکه در آخرت نیز ارزشمند خواهد بود و لذا مجتهد در هر حالی، مأجور خواهد بود؛ چه مصیب به حکم واقعی باشد ــ که البته دو اجر برای او خواهد بود ــ  و چه مخطئ باشد، یعنی آنچه را که استنباط کرده غیر مطابق با حکم واقعی باشد؛ زیرا به طریقی که مورد تأیید شارع بوده با تلاش جدّی حکم را به دست آورده است و به خاطر جهد و کوششی که داشته است، یک پاداش نصیب او خواهد گردید.

    تأثیر اجتهاد در حلّ مشکلات جامعه امروز بشری، غیر قابل انکار است و در مباحثی که با دانشمندان اهل کتاب در غرب در حدود 13 سال حضور در آن دیار داشتم، آنها اعتراف می‌کردند که منطق اجتهاد شیعه برای حلّ چالش‌های فراروی بشری، بسیار کارآمد است؛ زیرا امروزه علی‌رغم پیشرفت‌های علمی، جوامع بشری با مسائلی دربارۀ انسان، از قبیل شبیه‌سازی، پیوند اعضاء از انسان و غیر انسان به انسان، مرگ ترحّمی، سقط جنین و بسیاری از مباحث دیگر مواجه است که باید از منظر دینی و ارزشی نیز مورد کنکاش و تلاش مجتهدانه قرار گیرد تا تکلیف الهی همگان روشن گردد که در قبال این نوع مسائل، چه وظیفه‌ای بر عهده دارند.

    بی‌شک با مبانی و اصول اجتهادی که در شیعه وجود دارد، این قابلیت یافت می‌شود که دربارۀ هر موضوعی به طریق اجتهادی و فقاهتی، احکام متناسب استنباط شود، و امروزه ضروری‌تر خواهد بود که تعامل با دنیای بین‌الملل بر نگاه تعایش سلمی و هم‌زیستی مسالمت‌آمیز با شیوۀ اجتهادی از مکتب اهل‌البیت: صورت پذیرد؛ زیرا با این معنا که فقه اهل‌البیت: یک فقه جهانی است و می‌توان با دنیای بین‌الملل، بر اساس حکمت و عزّت و مصلحت در تعامل بود تا نظام با عظمت فکری شیعه بر محور عقلانیت، معنویت، عدالت و شریعت سمحه سهله روز به روز آشکارتر گردد.

    از این رو، بحث اجتهاد و تقلید با زوایای آشکار و نهانش می‌تواند از مباحث روز، حتّی در عرصه بین‌المللی باشد، با این نگاه که، رجوع هر جاهل به عالم متخصّصی ضمن آنکه یک امر فطری است، به عنوان یک قاعده عقلی و سیرۀ عقلایی نزد همگان پذیرفته شده است و چون دین، خصوصاً در حوزه احکام، به جهت ارتباط وثیق روزانه مردم با شریعت محمّدی در ارتباطی تنگاتنگ است، باید نسبت به آن، یا مجتهدانه عمل کرد یا محتاطانه و یا مقلّدانه، و گریزی از این سه گزینه نخواهد بود و باید نسل امروز خصوصاً جوانان بدانند با همۀ پیشرفت‌های علمی که امروزه جامعه بشری با آن مواجه هست نیاز به شریعت، نه تنها کم‌رنگ نشده است، بلکه روز به روز این نیاز بیشتر می‌شود، تا هر مکلّفی به درستی با وظیفۀ خود آشنا گردد.

    برخی گمان می‌کنند با توجّه به انفجار اطّلاعات و توسعه فضای مجازی در عصر حاضر، نیازی به رجوع جاهل به متخصّص دینی وجود ندارد و حال آنکه اجتهاد ـ که همان استنباط بر اساس ضوابط مقرّره است ـ به عنوان یک راه حلّ اساسی و در حقیقت، نیاز ضروری جامعه بشری است، و فاصله‌گرفتن از آن، خصوصاً در احکام دینی، یعنی فاصله از مرجعیّت دینی را به دنبال خواهد داشت و برآیند چنین فاصله‌ای، تعطیلی شریعت را نتیجه خواهد داد و به همین جهت، در روایات وارده، فقهای شیعه، حصون و دژ‌های اسلام معرّفی شده‌اند و بی‌شک، تعطیلی شریعت، بی‌توجّهی حقّ الله و حقّ الناس را به معنای گسترده پدید خواهد آورد. این، همان اتفاق نامبارکی است که در مسیحیت پدید آمد و باعث شد شریعت عیسوی به مرور زمان به فراموشی سپرده شود.

    بنابراین جهت، نقش فقهای جامع‌الشرائط در طول حیات مسلمانان، بعد از رحلت پیامبر اکرم9 و ائمه معصومین: بی‌بدیل، برجسته و ضروری است، تا احکام شریعت با آفت تحریف مواجه نگردد و امروزه به واسطه تلاش مجاهدانه فقهای بزرگوار در هر عصری، شریعت اسلام از بسیاری از آفت‌ها، محفوظ و مصون مانده است.

    آنچه پیش رو دارید حاصل مباحثات فقهی سال‌های 1385 تا 1388 در وین با چند نفر از فضلاء بوده است که پس از آماده‌سازی و بازنگری، تقدیم علاقه‌مندان به حوزه فقه و فقاهت می‌شود. لازم به یادآوری است نمی‌توانم هیچ نوع برجستگی و امتیازی را در این کتاب و در این موضوع متذکّر شوم که در کتب مشابه یافت نشود؛ بلکه ما نیز به حسب سنّت حسنه حوزه، این موضوع را که به نظر ما مهمّ بود به عنوان محور بحث خود قرار دادیم و به این شکل تقدیم نمودیم.

    در پایان لازم است از دانشمند محترم آیت‌الله محمّدجواد فاضل لنکرانی رئیس محترم مرکز فقهی ائمه اطهار: تشکّر و قدردانی کنم که زمینه چاپ این اثر را در انتشارات آن مرکز فخیم فراهم نمودند و البته برای اداء حقّی که والد ماجد‌شان مرحوم حضرت آیت‌الله العظمی فاضل لنکرانی1 نه فقط به عنوان یک استاد دروس فقه و اصول ــ که 14 سال به طول انجامید ــ بر این مسکین داشتند؛ بلکه به عنوان یک پدر معنوی ــ که فراوان از حمایت‌های آن مرجع بزرگوار بهره‌مند بودم ــ این کتاب را به آن استاد مکرّم و مدافع حریم شریعت، ولایت و انقلاب اسلامی، هدیه می‌نمایم.

    امّید است که این اثر غیر قابل ذکر، برای روزی که gلَا یَنْفَعُ مَالٌ وَلَا بَنُونَإِلَّا مَنْ أَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلِیمٍf [1] به‌کار آید و وسیله‌ای برای نجات از لغزش‌ها و خطاها باشد.

    قم المقدّسة

    رضا رمضانی گیلانی

    30 خرداد 1398 / 16 شوال المکرّم 1440

     

    [1]. شعراء: 88 ـ 89.

کليه حقوق اين سايت متعلق به مرکز فقهي ائمه اطهار (ع) است.