سایت مرکز فقهی


دانشنامه فقه پزشکی - جلد اول


سال نشر: 
1395
زبان: 
دسته بندی: 
گروه علمی: 
گروه فقه پزشکی
شابک: 
978-600-388-032-0
قطع: 
وزیری (سلفونی)
حجم صفحات: 
576
نوبت چاپ: 
اول
  • معرفی اثر: 

    بسم الله الرحمن الرحیم

    والحمد لله ربّ العالمین وصلّی الله علی اطیب المرسلین محمّد وآله الطیّبین الطاهرین

    یکی از ویژگی‌های مهم شریعت جاودانه اسلام، برخورداری از قواعد جامع و آموزه‌های ارزشمندی است که بر پایه آن می‌توان ضمن تبیین احکام مختلف مکلفین در روابط فردی و اجتماعی، نظام‌های فقهی مورد نیاز جامعه را تدوین و ارائه نمود. تراث ارزنده فقهی ما در اعصار گذشته و حاضر، نشانگر ظرفیت بی‌مانند اسلام و پویایی این قواعد و آموزه‌هایی است که با همت و دقت فقیهان ژرف‌اندیش فراهم آمده است.

    عصری که در آن زندگی می‌کنیم با پیشرفت ها، تحولات و توسعه چشمگیر علوم و ارتباطات همراه است، که در پی آن عرصه های جدیدی پدید آمده که نیاز به اجتهاد عمیق و تولید دانش را دو چندان کرده است. از سوی دیگر با تثبیت نظام مقدس جمهوری اسلامی، پرسش ها و مسائلبیشتری، پیش روی فقه و حوزویان و نظام حکومت اسلامی مطرح گردیده که اقتضا دارد تا بر اساس نظریه‌پردازی و تولید علم، مباحث و احکام آن ها به شکل منسجم، تبیین و نظام فقهی آن‌ها به طور مدون عرضه شود.

    یکی از عرصه‌های پرابتلا و بااهمیت، حوزه پزشکی با قلمرو وسیع آن است؛ قلمرویی که مرزهای آن با پیشرفت‌های سریع و فناوری‌های شتاب‌آمیز روز به روز گسترده‌تر می‌شود و بر حجم پرسش‌های دقیق و مسائل خرد و کلان افزوده می‌گردد؛ به عنوان نمونه احکام بیماری‌ها به ویژه بیماری‌های مسری، درمان و معالجات، جراحی‌های ترمیمی و زیبایی، آزمایش‌ها و تحقیقات پزشکی، پزشکی قانونی، پیوند اعضا، داروها و تکنولوژی‌های نوین، سلول‌های بنیادین و انواع باروری‌ها در زمره مسائل و مباحث پربحث این حوزه‌اند.

    البته این عرصه همواره مورد توجه عالمان و فقه‌پژوهان بوده و اینان همواره در تلاش بوده‌اند که مسائل و پرسش های ایجاده شده را رصد کرده و با تبیین و تحلیل شایسته، پاسخ مناسب دهند. اما این تلاش‌ها با توسعه شتاب‌آمیز پزشکی و علوم وابسته به آن همراهی نکرده و به تدریج حجم مسائل و خلأهای فقهی این دانش افزون گردیده، از این رو توجه و اهتمام بیشتری را می‌طلبد.

    مرکز فقهی ائمه اطهار عليهم السلام که به اهتمام مرجع عالیقدر حضرت آیت‌الله العظمی فاضل لنکرانی(ره) بنیان نهاده شده، قریب دو دهه است که به آموزش و تربیت فقیهان و محققان، فراهم آوردن امکانات و بسترهای مناسب، ایجاد کتابخانه تخصصی و سامان‌دهی گروه‌های پژوهشی در تولید و توسعه دانش فقه و تبیین مسائل فقهی کوشیده و به تدوین پژوهش‌های دقیق و جامع همت گماشته است؛ از آن‌جمله ایجاد گروه پژوهشی فقه پزشکیو انجام تحقیقات مهم وکتاب‌های ارزنده در این زمینه است؛ المبسوط في فقه المسائل المعاصرة، المسائل الطبية (در 2 جلد)، تلقیح مصنوعی (به زبان فارسی و عربی و انگلیسی)، احکام پزشکان و بیماران (مطابق با فتاوی حضرت آیت‌الله العظمی فاضل لنکرانی(ره) به دو زبان فارسی و عربی)، تغییر جنسیت، مرگ مغزی پردازش فقهی و حقوقی و پژوهشی در مسائل فقه پزشکی در 2 جلد نمونه‌هایی از این دست‌اند.

    اینک «دانشنامه فقه پزشکی» اثری وزین و مجموعه‌ای متمایز که با تلاش محقق ارجمند حضرت حجت‌الاسلام و المسلمین محمدعلی قاسمی (مدیر گروه پژوهشی فقه پزشکی) سامان یافته است. در این دوره علمی، نگارنده ارجمند با دقت و تتبعی ستودنی مباحث مطرح در فقه پزشکی را با روش اجتهادی فراهم آورده که بی‌گمان گامی مهم در ارتقای مباحث فقه پزشکی و متنی محوری برای دانشوران و پژوهشگران این حوزه قلمداد خواهد شد.

    از ویژگی‌های قابل ذکر این کتاب سه جلدی، جامعیت آن است؛ موضوعات بررسی شده در آن، بر اساس اهميت، تازگي، كاربردي بودن آن در فقه پزشكي، انتخاب شده‌ و به ترتیب حروف الفبا مطرح شده‌اند. هم‌چنین برخي قواعد فقهي که كاربرد گسترده و فراگيری در فقه پزشكي دارند، به عنوان قواعد فقهی این عرصه به شیوه جالبی ارائه گردیده تا در ساير مباحث از نتايج بررسي‌ها بهره‌گیری شود.

    اکنون که به یاری خداوند این کتاب آماده عرضه به اصحاب معرفت و اندیشمندان و پژوهندگان شده، ضمن سپاس و ستایش به محضر خداوند متعال، و آرزوی علو درجات برای مؤسس معظّم مرکز فقهی ائمه اطهار عليهم السلام مرحوم حضرت آیت‌الله العظمی فاضل لنکرانی(ره)، هم‌چنین تشکر و قدردانی از حضرت آیت‌الله محمدجواد فاضل لنکرانی رئیس محترم مرکز و نیز نگارنده ارجمند این اثر حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی قاسمی و ارزیاب علمی آن حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر سید علی علوی قزوینی وسایر عزیزان همکار، اثر حاضر را به محضر مخاطبان گرامی تقدیم می‌داریم. امید آن که این‌گونه تلاش‌های علمی زمینه‌ساز رشد و تعالی جامعه اسلامی‌مان و چراغی فراراه همه کوشندگان و جویندگان طریق دانش و معرفت باشد.

    والحمد لله اولا و آخرا

    محمدمهدی مقدادی
    معاون پژوهش

  • فهرست مطالب: 

    مقدمه 41

    پيش‌گفتار 45

    تعريف فقه 45

    گستردگي فقه 46

    پويايي فقه 48

    فقه پزشكي 48

    دانشنامه فقه پزشكي 49

    شيوه نامه نگارش 50

    قواعد فقه پزشکي 53

    قاعدة اتلاف و تسبيب 55

    تبيين مفهوم قاعده 55

    اقسام اتلاف 55

    مستندات قاعده 57

    الف) مستند قرآني 57

    ب) مستندات روايي 58

    ج) اجماع 59

    د) بناي عقلا 59

    شمول قاعده دربارة شخص اجير 60

    نتايج كاربردي 62

    قاعدة احسان 64

    تبيين مفهوم قاعده 64

    مفهوم احسان 64

    مستندات قاعده 65

    1. آيات 65

    2. سنت 67

    3. بناي عقلا 68

    گسترة شمولي قاعده 68

    نقش قصد احسان 69

    ديدگاه برگزيده 70

    قاعدة اذن 72

    تبيين مفهوم قاعده 72

    اركان قاعدة اذن 74

    شكل‌هاي تحقق اذن 75

    رجوع از اذن 75

    تقسيمات اذن 76

    الف) اذن عام و خاص 76

    ب) اذن قانوني و اذن اشخاص؛ 77

    رابطة اذن و اباحه 78

    رابطة اذن و اجازه 78

    رابطة اذن و حق ارتفاق 79

    قاعدة ضمان 80

    تبيين مفهوم قاعده 80

    مستندات قاعده 81

    1. بناي عقلا 81

    2. سيره 81

    3. حديث «علي اليد» 82

    بررسي سندي 82

    احاديث ابواب ديگر 82

    تقسيمات کلي ضمان 82

    تفاوت اتلاف و تسبيب 84

    عوامل رافع ضمان قهري 85

    قاعدة غرور 89

    تبيين مفهوم قاعده 89

    مستندات قاعده 90

    دليل اول؛ عبارت مشهور «المغرور يرجع الي من غرّه» 90

    دليل دوم: بناء عقلا 91

    دليل سوم: اجماع 92

    دليل چهارم: قاعده تسبيب 92

    دليل پنجم: روايات وارد شده در ابواب خاص 94

    1. روايت اسماعيل بن جابر در باب نکاح 94

    2. روايت صحیحة جميل به نقل از امام صادق عليه السلام در شاهد دورغين 95

    3. روايات صحیحة جميل بن دراّج از امام صادق عليه السلام 95

    شرايط و عناصر ضمان غار 96

    1. عمل خدعه‌آميز 96

    2. ورود ضرر 97

    3. رابطه سببيت 98

    4. علم و جهل غاّر و مغرور 99

    5. قصد 101

    6. فريب خوردگي 101

    کاربرد قاعده در فقه پزشکي 102

    قاعده فراش 103

    تبيين مفهوم قاعده 103

    مستندات قاعده 103

    1. روايت حسن بن صيقل 103

    2. صحیحة سعيد اعرج 104

    3. موثقة سماعه 105

    4. روايت علي بن جعفر 105

    5. صحیحة حلبي 106

    6. روايت عائشه 106

    بررسي دلالت روايت 107

    شرايط اجراي قاعده فراش 110

    تطبيقات قاعده فراش 111

    تطبيق بر زنا با زن شوهردار 111

    تطبيق در وطي به شبهه 112

    مشابهت‌هاي ظاهري و قاعده فراش 113

    موارد عدم جريان قاعده فراش 113

    قاعدة نفی حرج 115

    تبيين مفهوم قاعده 115

    مفهوم حرج 115

    مستندات قاعده 116

    آيات قرآن 116

    روايات 117

    دستة نخست: روايات نفي حرج 118

    دسته دوم: روايات تعليل 120

    1. روايت پيامبر صلي الله عليه وآله 120

    2. روايت هشام از امام صادق عليه السلام 121

    3. روايت عبدالاعلي از امام صادق عليه السلام 122

    بررسي دلالت حديث 122

    بررسي سندي 123

    اجماع 124

    دليل عقلي 125

    شمول قاعده نسبت به محرمات 127

    ديدگاه نخست: حكومت «لاحرج» بر محرمات 127

    ديدگاه دوم: عدم حكومت «لاحرج» بر محرمات 127

    نقد و ارزيابي 128

    نتايج کاربردي قاعده لاحرج 129

    برخي کاربردهاي قاعده در مسائل پزشکي 131

    قاعده لاضرر 132

    تبيين مفهوم قاعده 132

    مفهوم ضرر و ضرار 133

    برداشت از قاعده لاضرر 135

    مستندات قاعده 138

    جمع‌بندي و ديدگاه برگزيده 142

    ديدگاه فقيهان دربارة ضرر زدن به نفس 143

    ديدگاه برگزيده 147

    بررسي ادله خاص حرمت اضرار به نفس 148

    اول: حديث «لا ضرر و لا ضرار» 148

    دليل دوم: روايت مشايخ سه گانه 150

    دليل سوم: روايت تحف العقول 152

    دليل چهارم: روايت امام رضا عليه السلام 154

    دليل پنجم: روايت طلحة بن زيد 155

    دليل ششم: لزوم افطار در صورت ضرري بودن روزه 157

    دليل هفتم: تيمم به جاي وضو، در صورت ضرري بودن آب 159

    دليل هشتم: ادله عدم وجوب حج در صورت عدم استطاعت 160

    دليل نهم: ادله نهي از القاي در تهلكه 161

    نتيجه‌گيري و ديدگاه تحقيق 161

    موارد کاربرد قاعده در مسائل پزشکي 162

    اجرت پزشك (ويزيت) 167

    تبيين موضوع 167

    تقسيمات موضوعي كار پزشك 167

    حرمت اخذ اجرت بر واجبات (وجوب معالجه) 168

    معناي أجرت در قاعده 168

    تقسيمات واجب (تقسيمات مرتبط به بحث) 169

    ديدگاه‌ها 170

    اشكال عدم توانايي ترك عمل 172

    پاسخ اشكال 172

    پاسخ مرحوم شيخ قدس سره 174

    زيرميزي گرفتن پزشكان 175

    توضيح و مستند‌سازي فتواي پيش گفته 176

    دريافت اجرت قبل از درمان 177

    مقدار اجرت پزشك 178

    تحليل فتواي مذکور 178

    دريافت اجرت با عدم بهبودي 178

    نتيجه‌گيري 180

    ضميمه: اجرت پزشك ديدگاه‌ها و استفتائات از مراجع تقلييد 182

    حضرت امام خميني 182

    مقام معظم رهبري 182

    مطالبه مبلغ اضافي از بيمار بابت عمل جراحي 182

    ديدگاه و نظرات آيت‌الله العظمي فاضل لنكراني قدس سره دربارة اجرت پزشك 183

    استفتائات از آيت‌الله العظمي فاضل لنكراني 184

    نظرات آيت‌الله العظمي صافي گلپايگاني 186

    هزينه‌ها و اجرت پزشك 186

    استفتائات از آيت‌الله تبريزي 187

    استفتائات از آيت‌الله بهجت دربارة ويزيت 188

    گرفتن حق ويزيت 188

    دريافت حق طبابت، قبل از بهبودي بيمار 188

    راه تعيين ميزان حق طبابت 188

    روش دريافت حق طبابت 189

    حق ويزيت در فرض عدم بهبودي بيمار 189

    استفتائات از آيت‌الله مكارم 189

    هزينه‌هاي درمان و معاينات 189

    انرژي درماني 191

    تبيين موضوع 191

    شناسايي مفهوم و موضوع انرژي درماني و هيپنوتيزم 192

    شناسايي ماهيت انرژي درماني 192

    پرانا ياکي انرژي درماني 192

    ريکي 192

    تاريخچه انرژي درماني 193

    جنبه درمان‌گري در انرژي درماني 195

    راه‌ها و مراکز جذب انرژي 196

    اقسام انرژي درماني 196

    شفابخشي الهي 198

    تعريف هيپنوتيزم 199

    تفاوت خواب طبيعي و خواب مصنوعي (هيپنوتيزم) 199

    خلسه 200

    تلقين و جايگاه آن در هيپنوتيزم 200

    عوامل پذيرش تلقين توسط سوژه 201

    تاريخچه هيپنوتيزم 202

    انواع هيپنوتيزم 203

    حالت‌هاي مختلف هنگام خواب 204

    جنبه‌هاي درماني هيپنوتيزم 206

    عوارض هيپنوتيزم 208

    بررسي حكم انرژي درماني و هيپنوتيزم 208

    تطبيق سحر بر انرژي درماني 208

    مفهوم‌شناسي سحر 209

    حالات هيپنوتيزم و احكام آن 210

    تسخير انسان 211

    صدق عنوان إضرار بر هيپنوتيزم 212

    بررسي صغروي 213

    بررسي كبروي 214

    إخبار از غيب 215

    استمداد از جن 216

    چگونگي سلطه انسان بر خويش 217

    نتيجه‌گيري 218

    ضميمه: انرژي درماني فتاوي و استفتائات مراجع تقليد 219

    دیدگاه حضرت امام خميني قدس سره 219

    دیدگاه حضرت آيت‌الله فاضل لنكراني 219

    دیدگاه حضرت آيت الله خامنه‌اي 220

    دیدگاه حضرت آيت‌الله گلپايگاني 220

    دیدگاه حضرت آيت‌الله مكارم شيرازي 221

    آزمايشات پزشکي 223

    تبيين موضوع 223

    احکام تکليفي آزمايشات پزشکي 223

    آزمايش داروهاي جديد بر انسان 223

    1. صورت عدم اطلاع بيمار 224

    حکم عقل 224

    آيات قرآن 224

    روايات 227

    2. صورت اطلاع بيمار 227

    دلايل حرمت ضرر زدن به نفس 228

    استدلال به اطلاق ادلة حرمت اضرار 228

    نقد و بررسي استدلال مذکور 228

    روايت: «إنّ الجار كالنّفس غير مضار ولا آثم.» 229

    ديدگاه‌هاي فقيهان دربارة ضرر زدن به نفس 230

    گروه نخست: حرمت مطلق ضرر زدن به نفس 230

    گروه دوم: وارد ساختن ضررهايي که خطر جاني دارد حرام است. 232

    نتيجه‌گيري و ديدگاه برگزيده 232

    استفاده از گياهان براي آزمايشات پزشکي 233

    آزمايش بر حيوانات 233

    نتيجه و نظر برگزيده 235

    پيامدها و آثار اثباتي آزمايش‌هاي پزشکي 236

    آزمايش خون در راستاي اثبات يا رد جرم 236

    اثبات مست بودن در سوانح رانندگي 238

    اثبات اعتياد با آزمايش پزشكي 239

    آزمايش پزشکي (براي اثبات نقص جنين) 239

    اثبات مرگ و علت آن با آزمايشات پزشكي 240

    ضميمه: آزمایشات پزشکی استفتائات و ديدگاه‌های مراجع 241

    پرسش دربارة تحقيقات پزشكي 241

    استفتائات از حضرت آيت‌الله فاضل لنكراني 241

    سؤال دربارة آزمايش براي تشخيص بيماري 241

    استفتائات از آيت‌الله صافي گلپايگاني 243

    استفتاء از آيت‌الله مكارم شيرازي 245

    چند سؤال سؤال مشترك از مراجع دربارة آزمايش پزشكي 248

    پاسخ آيت‌الله العظمي فاضل لنكراني قدس سره 248

    پاسخ حضرت آيت‌الله صافي گلپايگاني 248

    پاسخ حضرت آيت‌الله مكارم شيرازي 249

    پاسخ حضرت آيت‌الله فاضل لنكراني 249

    عدم اعتبار آزمايش پزشکي D.N.A در اثبات زنا و نسب؛ آزمايشات پزشکي به عنوان مستند علم قاضي 249

    پاسخ آيت‌الله العظمي محمد فاضل لنكراني(ره) 250

    پاسخ آيت‌الله العظمي لطف‌الله صافي گلپايگاني 250

    تشخيص هويت ميت از طريق قطع انگشت يا کالبد شکافي 250

    پاسخ آيت‌الله العظمي محمد فاضل لنكراني(ره) 251

    پاسخ آيت‌الله العظمي سيد علي سيستاني 251

    پاسخ آيت‌الله العظمي ميرزا جواد تبريزي(ره) 251

    پاسخ آيت‌الله العظمي لطف الله صافي گلپايگاني 252

    پاسخ آيت‌الله العظمي محمد تقي بهجت(ره) 252

    پاسخ آيت‌الله العظمي ناصر مكارم شيرازي 252

    آزمايش براي تعيين والدين فرزند 252

    پاسخ آيت‌الله العظمي سيد علي سيستاني 253

    پاسخ آيت‌الله العظمي محمد فاضل لنكراني (ره) 253

    پاسخ آيت‌الله العظمي ميرزا جواد تبريزي (ره) 253

    پاسخ آيت‌الله العظمي لطف الله صافي گلپايگاني 254

    پاسخ آيت‌الله العظمي محمدتقي بهجت(ره) 254

    پاسخ آيت‌الله العظمي ناصر مكارم شيرازي 254

    اعتبار نظريه آزمايش خون براي كشف واقعيت 254

    پاسخ آيت‌الله العظمي محمد تقي بهجت(ره) 254

    پاسخ آيت‌الله العظمي ناصر مكارم شيرازي 254

    سؤال دربارة آزمايش خون براي تشخيص نسب 255

    پاسخ آيت‌الله العظمي لطف الله صافي گلپايگاني 255

    جواز آزمايش دارو بر روي انسان 255

    پاسخ آيت‌الله العظمي محمد فاضل لنكراني (ره) 255

    استفتاء درباه دلالت آزمايشات از آيت الله محمد جواد فاضل لنکراني 255

    باروي پزشكي (تلقيح مصنوعي) 257

    تبيين موضوع 257

    تعريف‌ها و تقسيم‌هاي تلقيح مصنوعي 257

    تعريف پزشکي تلقيح مصنوعي 259

    پيشينه موضوع 260

    اقسام و شکل‌هاي مختلف باروري مصنوعي 261

    تلقيح با نطفه يا اسپرم شوهر 261

    ديدگاه‌هاي فقيهان 263

    ممنوعيت مطلق 263

    جواز مطلق 264

    جواز مطلق باروري مصنوعي بين زوحين و جواز مشرو ط بين بيگانگان؛ 264

    جواز مطلق باروري ميان زوجين و حرمت مطلق آن در بيگانگان 264

    ادله قائلين به ممنوعيت باروري مصنوعي 265

    اصالت احتياط در فروج 265

    نقد و بررسي اصالت احتياط در فروج 265

    الف) استدلال به روايات بر لزوم احتياط در فروج 265

    صحیحة شعيب بن حداد 265

    نقد استدلال 266

    روايت علاء بن سيابه 267

    بررسي سندي 268

    تبين استدلال 268

    نقد استدلال به روايت علاء بن سيابه 268

    ب) استدلال به آيات بر لزوم احتياط در فروج 269

    آيه نخست 269

    1. حکم عمومي وجوب حفظ فرج 269

    2. استناد با تکيه بر اطلاق «وراء ذلک» 270

    نقد استدلال به آيه 270

    آيه دوم 271

    تقريب استدلال 271

    نقد استدلال 272

    آيه سوم 274

    نقد و بررسي استدلال مذکور 275

    آية چهارم 276

    ديدگاه برگزيده در زمینة استدلال به آيات 276

    استناد به روايات بر حرمت تلقيح 276

    روايت علي بن سالم 277

    بررسي سندي 277

    نقد و بررسي دلالت 278

    بررسي سندي 279

    بررسي دلالت حديث 279

    روايت اسحاق بن عمار 279

    بررسي سندي 280

    بررسي دلالت 280

    روايت عمار بن موسي 280

    رواياتِ بيان‌گرِ حکمت حرمت زنا 281

    تقريب استدلال 282

    نقد و بررسي دلالت 282

    چيکيده و نتايج برگرفته از آيات و روايات 282

    روايات موهم جواز تلقيح 283

    روايت معلي بن خنيس 283

    تقريب استدلال 283

    نقد و بررسي استدلال 284

    آثار فقهي ـ حقوقي باروري مصنوعي 284

    نسب فرزند 285

    معناي لغوي نسب 285

    معناي عرفي نسب 285

    انتساب فرزند به مادر 286

    ديدگاه نخست: ملاک تولد 286

    نقد استدلال مذکور 287

    ديدگاه برگزيده 287

    آثار الحاق 287

    رابطة قاعدة فراش با باروري پزشکي 288

    ضميمه: تلقیح مصنوعی ديدگاه‌ها و فتاواي مراجع تقلييد 290

    ديدگاه حضرت امام خميني 290

    باروي با اسپرم همسر 292

    باروري با اسپرم غير همسر 293

    نسب كودكان با تلقيح صناعي 293

    ازدواج فرد متولد با تلقيح صناعي 294

    نسبت كودكان متولد به طريق تلقيح صناعي 294

    انتقال جنين 294

    ديدگاه‌هاي مقام معظم رهبري دربارة تلقيح مصنوعي 295

    ديدگاه‌هاي آيت‌الله العظمي فاضل لنكراني قدس سره دربارة تلقيح مصنوعي 298

    فتاواي حضرت آيت‌الله العظمي خوئي قدس سره 303

    نظر حضرت آيت‌الله العظمي وحيد 303

    استفتائات از حضرت آيت‌الله العظمي تبريزي قدس سره دربارة تلقيح 304

    استفتائات از حضرت آيت‌الله العظمي صافي گلپايگاني دربارة تلقيح 305

    استفتائات از آيت‌الله العظمي بهجت 307

    تلقيح مني مرد اهل كتاب 309

    استفتائات و ديدگاه‌های آيت‌الله العظمي مکارم دربارة تلقيح مصنوعي 309

    1. قرار دادن نطفه مرد در رحم همسرش 309

    2. حکم فرزند با تلقيح 309

    3. تلقيح به شبهه 309

    4. حکم اجاره رحم محارم 310

    5. اهداء جنين و اسپرم 310

    6. از بين بردن نطفه رشد يافته در آزمايشگاه 310

    7. انتقال جنين از يک رحم به رحم ديگر 311

    8. حکم شرعي تلقيح مصنوعي 312

    9. گرفتن نطفه شوهر بعد از فوت 312

    10. مادر جانشين 312

    11. تزريق نطفه مرد اجنبي به زن شوهردار 313

    12. پيوند تخمدان زن اجنبي به زوجه 313

    13. احکام انتقال جنين‌هاي آزمايشگاهي به رحم مادر جانشين 313

    15. توليد فرزند با استفاده از محصولات نباتي 315

    16. توليد فرزند با اسپرم نباتي در رحم مصنوعي 315

    17. لقاح خارج رحمي 316

    18. پيوند تخمدان زن اجنبيه به زوجه 316

    19. تلقيح نطفه اجنبي به اجنبيه 317

    20. راه حل شرعي تلقيح نطفه مرد اجنبي 317

    21. ولد به شبهه در تلقيح مصنوعي 318

    22. دريافت اجرت توسط مادر جانشين 318

    23. از بين بردن نطفه رشد يافته در آزمايشگاه 319

    سؤالات مشترك از مراجع عظام 320

    نگاه و لمس حرام؛ عدم جواز تلقيح بين دو اجنبي 321

    پاسخ آيت‌الله العظمي سيد علي سيستاني 322

    پاسخ آيت‌الله العظمي ميرزا جواد تبريزي (ره) 322

    پاسخ آيت‌الله العظمي لطف‌الله صافي گلپايگاني 322

    پاسخ آيت‌الله العظمي محمد تقي بهجت(ره) 322

    پاسخ آيت‌الله العظمي ناصر مكارم شيرازي 322

    احکام و آثار انتقال نطفه زوج پس از مرگ به رحم زوجه يا اجنبيه 323

    پاسخ آيت‌الله العظمي سيدعلي خامنه‌اي 323

    پاسخ آيت‌الله العظمي محمد فاضل لنكراني(ره) 323

    پاسخ آيت‌الله العظمي سيد علي سيستاني 323

    پاسخ آيت‌الله العظمي ميرزا جواد تبريزي(ره) 323

    پاسخ آيت‌الله العظمي لطف الله صافي گلپايگاني 323

    پاسخ آيت‌الله العظمي محمد تقي بهجت(ره) 324

    پاسخ آيت‌الله العظمي ناصر مكارم شيرازي 324

    تلقيح اسپرم اجنبي به لحاظ فقدان اسپرم در شوهر 324

    نسب ناشي از تلقيح مواد غير انساني به رحم مصنوعي 325

    استفتاء درباره تلقيح پزشکي از آيت الله محمد جواد فاضل لنکراني 326

    تلقيح مصنوعي و حکم فرزند و ارث او 326

    جريان عقد موقت براي تلقيح مصنوعي 326

    بكارت (تدليس در بکارت) 329

    تبيين موضوع 329

    تعريف بکارت و ملاك آن 330

    نقد و بررسي تعاريف لغوي 332

    ديدگاه فقيهان در ملاك بکارت و زوال آن 333

    ديدگاه نخست: انحصار زوال بکارت با دخول 333

    ديدگاه دوم: زوال نكاح به دخول يا هر دليل ديگر 333

    ديدگاه سوم: زوال بکارت با ازدواج 334

    نقد و بررسي ادله ديدگاه‌ها 334

    ادله ديدگاه نخست: انحصار زوال بکارت به دخول 334

    استدلال به آيات قرآن 335

    نقد استدلال به آيات 335

    استدلال به صحیحة علي بن جعفر 336

    ادله ديدگاه دوم: ملاك از بين رفتن پردة بکارت 337

    دليل ديدگاه سوم: ملاك ازدواج 338

    نقد ديدگاه مرحوم سيد 339

    ديدگاه برگزيده 339

    تدليس در بکارت 340

    تعريف تدليس 340

    اقسام تدليس 341

    بررسي ديدگاه‌ها 342

    ديدگاه برگزيده 345

    ديدگاه برگزيده 347

    سوم: بكرنمايي با عمل جراحي 347

    امكان ترميم پردة بکارت در سخن فقيهان 348

    حكم ترميم پردة بکارت 348

    1. ديدگاه جواز 348

    دلايل جواز ترميم پردة بکارت 349

    دليل نخست: اولويت انسان نسبت به نفس خويش 349

    دليل دوم: اصل اباحه 349

    دليل سوم: استدلال به اضطرار 350

    تبيين اختصاري اضطرار 350

    دليل چهارم: استناد به قاعدة نفی عسر و حرج 352

    دليل پنجم: اصل برائت 352

    2. ديدگاه حرمت ترميم بکارت 353

    دلايل حرمت ترميم پردة بکارت 353

    دلیل نخست: وجوب حفظ فرج 353

    نقد و بررسي استدلال به آيه مذکور 355

    دليل دوم: حرمت اعانت بر اثم 355

    صدق و تحقق اعانت 356

    ديدگاه نخست: كافي بودن صرف علم و اطلاع معاون از قصد مباشر 356

    ديدگاه دوم: ضروري بودن قصد مجرمانه، علاوه بر علم و اطلاع معاون 357

    ديدگاه سوم: كافي بودن قصد يا صدق عرفي معاونت 357

    ديدگاه چهارم: ديدگاه تفصيل بين مقدمات نزديك و دور 358

    ديدگاه پنجم: تحقق نتيجه در خارج 360

    نتيجه‌گيري كلي 361

    ضميمه: استفتائات و ديدگاه‌هاي فقيهان دربارة بکارت 363

    استفتائات از حضرت امام خميني قدس سره 363

    فتاوي و ديدگاه‌هاي آيت‌الله فاضل دربارة بکارت 365

    معاينه عروس براي بررسي بکارت 365

    حكم ترميم پردة بکارت 365

    ارش ازالة بکارت 366

    چند استفتاء از آيت‌الله العظمي فاضل قدس سره 366

    استفتائات ازحضرت آيت‌الله بهجت قدس سره 367

    ترميم پردة بکارت 367

    ادعاي شوهر مبني بر باكره نبودن همسر 367

    اختلاف زن و شوهر در بکارت 368

    ازالة بکارت بر اثر جراحي 368

    استفتائات از حضرت آيت‌الله مكارم شيرازي 369

    ترميم پردة بکارت 369

    آزمايش پردة بکارت 369

    فقدان بکارت 370

    استفتائات مشترك از مراجع عظام 370

    مفهوم شرط بکارت در عقد ازدواج 370

    پاسخ آيت‌الله العظمي محمد فاضل لنكراني (ره) 371

    پاسخ آيت‌الله العظمي سيد علي سيستاني 371

    پاسخ آيت‌الله العظمي لطف الله صافي گلپايگاني 371

    پاسخ آيت‌الله العظمي ناصر مكارم شيرازي 371

    پاسخ آيت‌الله العظمي سيدعلي خامنه اي 372

    پاسخ آيت‌الله العظمي سيد علي سيستاني 372

    پاسخ آيت‌الله العظمي ميرزا جواد تبريزي (ره) 372

    پاسخ آيت‌الله العظمي لطف الله صافي گلپايگاني 372

    پاسخ آيت‌الله العظمي محمد تقي بهجت(ره) 373

    پاسخ آيت‌الله العظمي ناصر مكارم شيرازي 373

    اختلاف زوجين در بکارت 373

    پاسخ آيت‌الله العظمي محمد فاضل لنكراني (ره) 373

    پاسخ آيت‌الله العظمي سيدعلي سيستاني 374

    پاسخ آيت‌الله العظمي محمدتقي بهجت(ره) 374

    پاسخ آيت‌الله العظمي ميرزا جواد تبريزي(ره) 374

    پاسخ آيت‌الله العظمي لطف الله صافي گلپايگاني 374

    نقش ترميم پردة بکارت در تخلف از شرط بکارت 374

    پاسخ آيت‌الله العظمي محمد فاضل لنكراني (ره) 375

    پاسخ آيت‌الله العظمي سيد علي سيستاني 375

    پاسخ آيت‌الله العظمي لطف الله صافي گلپايگاني 375

    پاسخ آيت‌الله العظمي ناصر مكارم شيرازي 375

    پاسخ آيت‌الله العظمي سيدعلي خامنه‌اي 375

    پاسخ آيت‌الله العظمي محمد فاضل لنكراني (ره) 376

    پاسخ آيت‌الله العظمي سيد علي سيستاني 376

    پاسخ آيت‌الله العظمي ميرزا جواد تبريزي(ره) 376

    پاسخ آيت‌الله العظمي لطف الله صافي گلپايگاني 376

    پاسخ آيت‌الله العظمي محمد تقي بهجت(ره) 376

    پاسخ آيت‌الله العظمي ناصر مكارم شيرازي 376

    شرط بکارت زوجه در نکاح و آثار قضايي آن 377

    پاسخ آيت‌الله العظمي سيدعلي خامنه اي 377

    پاسخ آيت‌الله العظمي محمد فاضل لنكراني(ره) 377

    پاسخ آيت‌الله العظمي سيد علي سيستاني 378

    پاسخ آيت‌الله العظمي ميرزا جواد تبريزي (ره) 378

    پاسخ آيت‌الله العظمي لطف‌الله صافي گلپايگاني 378

    پاسخ آيت‌الله العظمي محمد تقي بهجت(ره) 378

    پاسخ آيت‌الله العظمي ناصر مكارم شيرازي 379

    بلوغ 381

    تبيين موضوع 381

    تعريف لغوي بلوغ 381

    بلوغ در اصطلاح فقيهان 382

    پديده بلوغ از ديدگاه روان‌شناختي 383

    استعمالات بلوغ در قرآن 384

    ديدگاه‌هاي فقيهان دربارة بلوغ 385

    بررسي حد بلوغ در روايات 388

    بررسي روايات در زمینة بلوغ 388

    دستة نخست 388

    1. صحیحة هشام 388

    2. صحیحة علي بن جعفر عليه السلام 389

    3. روايت رفع قلم از صبي 389

    4. روايت امام صادق عليه السلام از پيامبر صلي الله عليه وآله 389

    5. روايت طلحة بن زيد 390

    دستة دوم 390

    روايت عبد الله ابن‌سنان 391

    دستة سوم 391

    روايت ابن‌ ابي عمير از امام صادق عليه السلام 391

    روايت ديگر ابن ‌ابي عمير از امام صادق عليه السلام 392

    روايت حمزة بن حمران از امام باقر عليه السلام 392

    روايت يزيد كناسي 393

    روايت عبدالله بن سنان 394

    مرسله شيخ صدوق 395

    دستة چهارم 395

    رواياتي بيان‌گر روا نبودنِ آميزش با دختر پيش از نُه سالگي 395

    روايت حلبي 395

    روايت زراره 396

    نشانه‌هاي بلوغ 396

    احتلام (انزال) 397

    احتلام مشترك ميان مرد و زن يا اختصاصي مردان 397

    اِنبات مو بر عانه 398

    سن خاص 399

    دو نشانه اختصاصي دختران 399

    نتيجه و ديدگاه برگزيده 400

    شرطيت بلوغ 401

    1. بلوغ در عبادات 401

    2. بلوغ در معاملات 402

    الف) بلوغ در نكاح 402

    ب) حَجْر غيربالغ 402

    3. بلوغ در ساير احکام 403

    نتيجه‌گيري 404

    ضميمه: فتاوي و نظرات مراجع تقلييد دربارة بلوغ 405

    فتواي حضرت امام در زمینة بلوغ 405

    ديدگاه‌هاي آيت‌الله فاضل در زمینة بلوغ 405

    استفتائات دربارة بلوغ از حضرت آيت‌الله صافي گلپايگاني 407

    احكام بلوغ 407

    ديدگاه‌هاي آيت‌الله بهجت دربارة بلوغ دختران و پسران 409

    رابطه بلوغ و رشد 409

    جهل به تاريخ تولد 409

    اختلاف زمان تكليف به اصول و فروع 409

    تفصيل بين احكام نسبت به دختران 409

    خون ديدن قبل از نه سالگي در دختران 410

    نظرات آيت‌الله مكارم دربارة بلوغ 410

    سؤالات مشترك از مراجع عظام 412

    ملاک سن بلوغ در دختران جهت اجراي حدود و قصاص 412

    پاسخ آيت‌الله العظمي ميرزا جواد تبريزي (ره) 412

    پاسخ آيت‌الله العظمي سيدعلي خامنه اي 413

    پاسخ آيت‌الله العظمي محمد فاضل لنكراني (ره) 413

    پاسخ آيت‌الله العظمي سيد علي سيستاني 413

    پاسخ آيت‌الله العظمي شبيري زنجاني 413

    پاسخ آيت‌الله العظمي لطف الله صافي گلپايگاني 414

    پاسخ آيت‌الله العظمي محمد تقي بهجت(ره) 414

    پاسخ آيت‌الله العظمي ناصر مكارم شيرازي 414

    سن بلوغ دختران 414

    پاسخ آيت‌الله العظمي سيد علي سيستاني 415

    پاسخ آيت‌الله العظمي لطف الله صافي گلپايگاني 416

    پاسخ آيت‌الله العظمي محمد تقي بهجت(ره) 416

    پاسخ آيت‌الله العظمي ناصر مكارم شيرازي 416

    مفهوم بلوغ 417

    پاسخ آيت‌الله العظمي سيدعلي خامنه‌اي 418

    پاسخ آيت‌الله العظمي لطف الله صافي گلپايگاني 418

    پاسخ آيت‌الله العظمي محمد تقي بهجت(ره) 419

    پاسخ آيت‌الله العظمي ناصر مكارم شيرازي 419

    پرسشي از مقام معظم رهبري 419

    سؤالي از آيت‌الله العظمي ميرزا جواد تبريزي(ره) 419

    بيماري‌هاي مسري (ايدز) 421

    تبيين موضوع 421

    فرايند ايدز 421

    مرحله آلودگي 423

    مرحله بيماري 423

    راه‌هاي انتقال ايدز 423

    حكم فقهي ابتلا به ايدز 424

    1. حرمت القاي در تهلكه 424

    2. افساد نفس 425

    3. اهلاك نسل 425

    4. اختلال نظام جامعه 426

    5. قاعده لاضرر 427

    حكم فقهي انتقال بيماري مسري كشنده (ايدز) 427

    الف) علم مجني عليه به ناقل بودن متهم 430

    ب) فرض بي‌خبري مجني عليه از ناقل بودن متهم 430

    ابراي جاني به وسيلة مجني عليه قبل از عمل 431

    ابراي جاني بعد از عمل 432

    بررسي ديدگاه‌ها 432

    1. امكان ابراي ذمه جاني 432

    2. عدم صحت عفو جاني به وسيلة مجني عليه 434

    نتيجه‌گيري كلي 436

    ضميمه: بيماري‌هاي مسري (ايدز) 437

    ديدگاه حضرت آيت‌الله فاضل لنكراني دربارة ايدز 437

    ديدگاه‌هاي آيت‌الله بهجت دربارة فسخ نكاح به خاطر ايدز 437

    سرايت بيماري به پزشك 438

    ديدگاه آيت‌الله مكارم شيرازي دربارة ازدواج مبتلايان به ايدز 438

    امکان طلاق قضايي در صورت ابتلاء به بيماري ايدز 439

    تأثير بيماري مسري يکي از زوجين در تحقق احصان 439

    سؤالات مشترك از مراجع عظام 440

    پاسخ مقام معظم رهبري 440

    پاسخ حضرت آيت‌الله تبريزي 440

    پاسخ حضرت آيت‌الله صافي گلپايگاني 440

    پاسخ حضرت آيت‌الله مكارم شيرازي 441

    مبتلا کردن ديگري به بيماري ايدز و مرگ او 441

    پاسخ حضرت آيت‌الله العظمي فاضل لنكراني (ره) 441

    پاسخ آيت‌الله العظمي محمد تقي بهجت(ره): 441

    پاسخ آيت‌الله العظمي ناصر مكارم شيرازي 441

    حکم سرايت دادن تعمدي ويروس ايدز 441

    پاسخ آيت‌الله العظمي محمد فاضل لنكراني(ره) 442

    پاسخ آيت‌الله العظمي محمد تقي بهجت(ره) 442

    پاسخ آيت‌الله العظمي ناصر مكارم شيرازي 442

    ضمان و نوع قتل در اثر سرايت دادن ويروس ايدز 442

    پاسخ آيت‌الله العظمي محمد فاضل لنكراني(ره) 443

    پاسخ آيت‌الله العظمي سيد علي سيستاني 443

    پاسخ آيت‌الله العظمي لطف الله صافي گلپايگاني 443

    پاسخ آيت‌الله العظمي محمد تقي بهجت(ره) 443

    پاسخ آيت‌الله العظمي ناصر مكارم شيرازي 443

    جواز حبس يا قرنطينه مبتلايان به بيماري‌هاي مسري و لاعلاج 444

    آيت‌الله العظمي سيدعلي خامنه‌اي 444

    آيت‌الله العظمي ميرزا جواد تبريزي(ره) 444

    آيت‌الله العظمي لطف‌الله صافي گلپايگاني 444

    آيت‌الله العظمي محمدتقي بهجت(ره) 444

    آيت‌الله العظمي ناصر مكارم شيرازي 445

    انتشار عمدي يا غير عمدي بيماري مهلک و مسري به ديگران 445

    پاسخ آيت‌الله العظمي سيد علي سيستاني 445

    پاسخ آيت‌الله العظمي ميرزا جواد تبريزي (ره) 445

    پاسخ آيت‌الله العظمي لطف الله صافي گلپايگاني 445

    پاسخ آيت‌الله العظمي محمدتقي بهجت(ره) 446

    حکم سرايت دهنده عمدي بيماري‌هاي کشنده.... 446

    پاسخ آيت‌الله العظمي محمد فاضل لنكراني(ره) 447

    پاسخ آيت‌الله العظمي محمد تقي بهجت(ره) 447

    پاسخ آيت‌الله العظمي ناصر مكارم شيرازي 447

    ضمان آرايشگر و تزريق‌کننده آمپول نسبت به صدمات ناشي از استفاده از وسايل غير بهداشتي 447

    پاسخ آيت‌الله العظمي محمد فاضل لنكراني(ره) 448

    پاسخ آيت‌الله العظمي سيد علي سيستاني 448

    پاسخ آيت‌الله العظمي ميرزا جواد تبريزي(ره) 448

    پاسخ آيت‌الله العظمي لطف‌الله صافي گلپايگاني 448

    پاسخ آيت‌الله العظمي محمدتقي بهجت(ره) 449

    پزشك قانوني 451

    تبيين موضوع 451

    اعتبار نظر پزشک قانوني به عنوان خبره 451

    ادله اعتبار نظر اهل خبره 452

    سيره عقلا بر رجوع به اهل خبره 452

    دلايل حجيت سيره 453

    الف) عدم ردع شارع 453

    ب) حصول اطمينان و وثوق از نظر اهل خبره 454

    ج) شهادت بودن نظر اهل خبره 455

    نظر پزشك در باب قصاص و ديات 455

    نظر اهل خبره و علم قاضي 456

    عناصر تأثيرگذار در كار پزشك قانوني 458

    وظايف پزشکي قانوني 459

    تشخيص مرگ و علت آن 459

    چگونگي تشخيص مرگ 460

    تغييرات پس از مرگ 460

    بررسي اعتبار نظر پزشك قانوني دربارة مرگ 461

    نظر پزشكي قانون در تشخيص هويت 462

    ضرب و جرح‌شناسي (تروماتولوژي) 463

    تعريف ضرب و جرح 463

    انواع ضرب و جرح 464

    گواهي کارشناسان در موارد ضرب و جرح 465

    نقص عضوي و ارش آن 466

    تعريف ديه و ارش 466

    طريقه محاسبه ارش جنايي 469

    مناقشه اين طريقه محاسبه 470

    الغاي بردگي 471

    خلاصه بحث 475

    مرگ به دليل خفگي 476

    مرگ با مسموميت 477

    تشخيص مسموميت‌ها 477

    نحوه تشخيص مسموميت‌ها در افراد زنده 478

    نحوه تشخيص مسموميت‌ها در اجساد 478

    تشخيص مرگ‌هاي طبيعي به وسیلة پزشك قانوني 478

    انواع مرگ‌ها 478

    تشخيص خودکشي 479

    تعريف مرگ ناگهاني 479

    اهميت مرگ ناگهاني 480

    بررسي و تعيين علت فوت 481

    نظر پزشك قانوني در جرايم جنسي 482

    نتيجه‌گيري كلي 484

    ضميمه: استفائات و ديدگاه‌هاي مراجع دربارة پزشك قانوني 485

    ديدگاه‌هاي حضرت آيت‌الله فاضل 485

    صدور گواهي از طرف پزشك 485

    جايگاه سخن پزشكي قانوني 487

    استفتاء از آيت‌الله العظمي صافي گلپايگاني دربارة پزشك قانوني 487

    حضرت آيت‌الله بهجت 487

    اثبات جرم از راه پزشكي قانوني 487

    تشخيص پزشك در تحقق زنا و لواط 488

    حضرت آيت‌الله مكارم شيرازي 488

    اظهار نظر پزشكي قانوني در صورت داشتن مفسده 489

    ارزش نظريه کارشناس در جرايم عفافي؛ جواز تفحص در جرايم جنسي 490

    آيت‌الله العظمي ناصر مكارم شيرازي 490

    پيوند اعضا 491

    تبيين موضوع 491

    تقسيمات پيوند اعضا 491

    پيوند اشياي خارجي به انسان 491

    پيوند اعضاي حيوان به انسان 492

    پيوند اعضاي انسان به انسان 493

    ديدگاه‌ها 493

    پيوند از انسان زنده به خودش 493

    دليل مانعين 494

    منع مطلق 494

    حکم طهارت و نجاست عضو پيوندي 498

    تأثير پيوند در حکم قصاص 499

    تبيين مسئله اول 499

    الف) پيوند عضو توسط مجني‌عليه بعد از قصاص 502

    ب) پيوند عضو توسط مجني عليه بعد از قصاص 503

    ارزيابي استدلال به روايت 506

    ارزيابي دلالت روايت 506

    تبيين مسئله دوم: پيوند مجني‌عليه پيش از قصاص 506

    نتيجه‌گيري 509

    پيوند عضو از انسان زنده به انسان زندة ديگر 509

    جواز و عدم جواز جداسازي اعضاي بدن انسان زنده 510

    الف) برداشت اعضا بدون اضطرار 510

    حرمت 510

    حرمت ضرر زدن به بدن خود 510

    بحث حکمي 510

    حديث نفي ضرر و ضرار 510

    نقد استدلال به لا ضرر 512

    ادلة حرمت اضرار به بدن به صورت ويژه 513

    تقريب استدلال 514

    نقد استدلال 514

    ادلة حرمت قتل نفس 515

    چکيدة ديدگاه برگزيده 516

    ب) برداشت اعضا در صورت اضطرار 516

    ج) اذن حاکم شرع در جواز برداشت عضو پيوندي 519

    د) نقش وصيت در جواز برداشت عضو 519

    رابطة انسان با اعضاي بدن خودش 521

    الف) دلايل مالکيت 521

    1. آية النبي أولي... 522

    2. آيات شراء 522

    3. عقلايي بودن مالکيت 525

    4. مالکيت حقيقي 526

    نقد استدلال 526

    5. خلقت موجودات براي انسان 526

    نقد استدلال 527

    ب) دلايل سلطنت بر بدن 527

    دلايل قائلين به سلطنت 527

    1. مدبريت نفس 527

    2. عدم دليل بر مالکيت 528

    3. عدم تملک انسان 528

    نقد و بررسي ادلة سلطنت 528

    ه‍( نقش اذن اوليا در جواز برداشت عضو 529

    احکام مترتب بر پيوند اعضا 530

    1. خريد و فروش اعضاي بدن 530

    ديدگاه اول: عدم جواز فروش 531

    1. مالک حقيقي بودن خدا 531

    2. اعتبار مملوکيت مبيع در خريد و فروش 531

    3. بطلان بيع ميته 532

    دلايل بطلان خريد و فروش ميته 532

    آية شريفة تحريم استفاده از ميته 532

    اجماع 532

    روايات 533

    بطلان خريد و فروش اشياي نجس 533

    ماليت نداشتن اعضا 534

    ديدگاه دوم: جواز فروش 535

    استناد به اصل عملي 535

    استناد به مالک بودن انسان 535

    الف) بناي عقلا 535

    ب) دليل خاص 536

    ج) نظريه مشورتي 536

    ديدگاه سوم: قابليت فروش بر مبناي حق تصرف 536

    ضميمه: استفتائات و ديدگاه‌هاي مراجع دربارة پيوند اعضا 539

    نظر فقهي حضرت امام خميني در مورد پيوند اعضا و مرگ مغزي 539

    پيوند قرنيه از ميّت مجهول الهويه 539

    پيوند كليه 540

    استفتائات مقام معظم رهبري دام ظله 540

    قطع اعضاي بيمار لاعلاج به منظور پيوند به بيماران ديگر 540

    پيوند استخوان ميت به فرد زنده 541

    پيوند اعضاي حيوانات به انسان 541

    کاشت ناخن مصنوعي براي بانوان 541

    ديدگاه‌هاي آيت‌الله فاضل لنكراني قدس سره 542

    ديدگاه‌هاي ديگر آيت‌الله سيستاني دربارة پيوند عضو 547

    ديدگاه‌هاي آيت‌الله العظمي صافي دربارة پيوند اعضا 547

    استفتائات از آيت‌الله بهجت قدس سره 550

    استفاده از اعضاي ميّت براي پيوند با اجازة ولي 550

    اجازة ولي براي استفاده از اعضاي ميّت با عدم رضايت قبلي ميّت 550

    پيوند اعضا 551

    وصيت ميّت براي پيوند اعضا و عدم رضايت ولي 551

    وصيت ميّت براي پيوند اعضا بعد از موت 551

    استفتائات آيت‌الله مكارم شيرازي 551

    پيوند از اعضاي انسان مرده 551

    پيوند از اعضاي انسان زنده 554

    وصيّت به پيوند اعضا 555

    پيوند از اعضاي حيوانات 556

    پيوند دست قطع شدۀ سارق 557

    برداشتن اعضاي بدن اعدامي‌ها براي پيوند 557

    پيوند دست قطع شدۀ محارب 557

    پيوند عضوي كه با قصاص قطع شده است 558

    برداشتن اعضاي بيمار لاعلاج براي پيوند 558

    برداشتن اعضاي كسي كه دچار مشكل مي‌شود 558

    برداشتن اعضا با اطمينان به ردّ پيوند 558

    برداشتن اعضاي بدن در غير مورد ضرورت 559

    ج) خريد وفروش اعضاي بدن 559

    استفتاء مشترك از مراجع دربارة پيوند اعضا 561

    پاسخ آيت‌الله العظمي فاضل لنكراني 561

    پاسخ مقام معظم رهبري 562

    پاسخ‌هاي آيت‌الله العظمي سيستاني دربارة پرسش‌هاي فوق 562

    پاسخ‌هاي آيت‌الله العظمي تبريزي دربارة پرسش‌هاي فوق 563

    پاسخ‌هاي آيت‌الله العظمي بهجت به پرسش‌هاي فوق 563

    پاسخ‌هاي آيت‌الله مكارم به پرسش‌هاي فوق 563

    لزوم اذن بيمار در برداشت اعضا 564

    پاسخ آيت‌الله العظمي محمد فاضل لنكراني (ره) 564

    پاسخ آيت‌الله العظمي لطف الله صافي گلپايگاني 564

    پاسخ آيت‌الله العظمي ناصر مكارم شيرازي 564

    پاسخ آيت‌الله العظمي محمد فاضل لنكراني(ره) 565

    پاسخ آيت‌الله العظمي لطف الله صافي گلپايگاني 565

    پاسخ آيت‌الله العظمي ناصر مكارم شيرازي 565

    استفتاء دربارة فروش كليه 565

    پاسخ مقام معظم رهبري 565

    پاسخ حضرت آيت‌الله فاضل لنكراني 566

    پاسخ حضرت آيت‌الله سيستاني 566

    پاسخ حضرت آيت‌الله تبريزي 566

    پاسخ حضرت آيت‌الله صافي گلپايگاني 566

    پاسخ حضرت آيت‌الله بهجت 566

    پاسخ حضرت آيت‌الله مكارم شيرازي 567

    سؤال از وجوب يا عدم وجوب پيوند 567

    پاسخ آيت‌الله العظمي ميرزا جواد تبريزي(ره) 567

    پاسخ آيت‌الله العظمي محمد تقي بهجت(ره) 567

    فهرست آیات 569

    فهرست روایات 573

  • مقدمه: 

    با سپاس و حمد خداي متعال كه هيچ كاري بي‌خواست او به ثمر نمي‌نشيند و با درود و صلوات بر بهترين بندگان صالح آفريدگار؛ حضرت محمد صلي الله عليه وآله و خاندان پاكش عليهم السلام.

    قبل از مطالعه اين نوشتار، توجه به چند نکتة مقدماتي ضروري است.

    تعريف فقه
    فقه در لغت به معناي فهم و دانستن است، يا فقه نسبت به هر چيزي، علم به آن شيء است. فقيهان در تعريف اصطلاحي فقه گفته‌اند:

    هو العلم بالاحكام الشرعية الفرعية عن ادلتها التفصيلية؛

    فقه عبارت است از علم به احكام فرعي شرع اسلام (نه مسائل اصول اعتقادي يا تربيتي، بلكه احكام عملي) از منابع و ادلّه تفصيلي آن‌ها.

    فقيه يا پژوهش‌گر اجتهادي فقه، براي دست‌يابي به حكم حادثه و مسأله، به منابع و مدارك معتبر مراجعه مي‌كند و بر اساس قواعد مدوّن و روشن و بررسي زواياي مختلف پيرامون رخداد، با فهمي عميق و دقيق حكم آن را بيان مي‌كند و وظيفه مكلّف را تبيين مي‌سازد.

    منظور از ادلّۀ تفصيلي در تعريف فقه، منابع فقه در مكتب فقهي شيعه يعني كتاب، سنّت، اجماع و عقل است. نصوص و ظواهر قرآن كريم و سنت همان قول، فعل و تقرير معصومان عليه السلام است. اجماع، اتفاق نظر فقيهان در حكمي است و اعتبارش وابسته به كاشفيت آن از سنت و نظر معصوم عليه السلام است. منظور از عقل، ادراك و حكم قطعي عقل به حكم شرعي است كه يا بدون واسطه يا با ضميمه قاعده ملازمه از حكم شرعي كشف مي‌كند.

    اعتبار و تراز سنجش حجيت منابع ياد شده، در علم اصول بحث و بررسي مي‌شود.

    گستردگي فقه
    چه نيكو فرمود آن فقيه بزرگ كه:

    فقه، تئوري واقعي و كامل اداره انسان و اجتماع از گهواره تا گور است.

    نیز:

    اسلام تمام جهاتي که انسان به آن احتياج دارد، برايش احکام دارد. احکامي که در اسلام آمده است، چه احکام سياسي، چه احکامي که مربوط به حکومت است، چه احکامي که مربوط به اجتماع است، چه حکمي که مربوط به افراد است، چه احکامي که مربوط به فرهنگ اسلامي است، تمام اين‌ها موافق با احتياجات انسان است.

    هم‌چنین فرمود:

    اسلام نسبت به تمام شئون مادي و معنوي انسان حکم دارد. دربارة چيزهايي که در رشد معنوي و تربيت عقلاني انسان دخيل است، احکام دارد.

    با توجه به گستردگي و شمول فقه و احكام الهي در تمام مراحل و رفتار انسان، برخي فقيهان فرموده‌اند:

    در اسلام هيچ واقعه‌اي خالي از حکم نيست، حتي ارش الخدش (دیة خراشي که شخصي بر بدن ديگري وارد مي‌کند) وآنچه امت اسلامي تا آستانه قيامت به آن نياز دارد در قوانين اسلامي پيش بيني شده است، منتها بايد تلاش کرد و آن‌ها را دريافت.

    ملا محمد امين استرابادي از پيشروان اخباريين است، اما كامل بودن احكام اسلامي و برآوردن نياز‌هاي بشري را به وسيلة دين از ضروريات دين شمرده است:

    از ضروريات مذهب اماميه آن است، که هر چه را که امت تا روز قيامت بدان نياز دارد و هر آنچه مورد نزاع دو نفر قرار مي‌گيرد، خطاب و حکمي از جانب خداي تعالي دربارة آن رسيده است؛ حتي جريمه خراش.

    هم‌چنین گفته است:

    خلو واقعة عن حکم الهي غير متصور عند اصحابنا؛

    از ديدگاه اصحاب و فقيهان، خالي بودن واقعه‌اي از حكم الهي، قابل تصور نيست.

    بيان ديدگاه‌هاي فقيهان دربارة كامل بودن فقه در تمام شئون زندگي انسان، براي اثبات گستردگي و جهان¬شمولي دين كفايت مي‌كند.

    بنابراين در ميان علوم انساني، علم فقه از گسترده‌ترين علوم اسلامي است. تاريخ آن نيز قديمي‌تر از ساير علوم است.کتاب‌هاي فراوان فقهي و ظهور بسياري از فقيهان بزرگ در طول تاريخ، نشانه‌اي از اهميت و جامعيت علم فقه است؛ گوناگوني مسائل مطرح شده در کتاب‌هاي غير قابل شمارش، حكايتي رسا از شمول فقه در تمام شئون زندگي بشر دارد، تا آن‌جا كه نمي‌توان رخدادي را يافت كه فقه، حكم شرعي آن را به كاوش و تحقيق بيان نكرده باشد.

    پويايي فقه
    پس از اثبات گستردگي بي‌بديل فقه و فراگيري آن از ديدگاه فقيهان بزرگ، توجه به نكتة باارزش ديگري اهميت فراواني دارد، و آن پويايي دانش فقه و اجتهاد است كه سبب مي‌شود تا پاسخ‌گوي مسائل پيشين و رخدادهاي پسين باشد.

    فقه بر اساس اجتهاد پويا و بالنده و بر اساس سنت‌هاي اصيل و پايه‌هاي اصول شريعت اسلام، هيچ‌گونه تعارضي با مظاهر جديد زندگي بشر ندارد و هم‌گام، پيش‌روتر از وقايع و موضوعات تازه، راه سعادت و وظيفه عملي انسان را تدوين مي‌كند.

    احكام تبيين شده بر اساس مباني و قواعد فقهي ـ اصولي، پيوندي عميق و ناگسستني با واقعيت‌هاي زندگي انسان در ابعاد مختلف دارد و تمام مسائل عقيدتي، اخلاقي، اجتماعي، تجاري، حقوقي، سياسي، كيفري و... را در بر مي‌گيرد و دربارة تمام دگرگوني‌هاي مختلف فردي و اجتماعي و پرسش‌هاي جديد، پاسخي بر طبق قاعده دارد؛ زيرا فقه بيان‌گر فرايض و احكام الهي و تعيين‌كننده وظايفِ شرعي مردم در زندگي مادي و معنوي آنان در تمام زمان‌هاست. بنابراين هم‌گام با پيشرفت جامعه و زمانه، بدون اين‌که از حيطه اصول و قواعد اجتهاد خارج شود، موضوعات جديد و نيازهاي جامعه معاصر را درك كرده و حكم آن‌ها را از منابع و متون ديني اصيل استنباط مي‌کند، اين حقيقت زماني به واقعيت مي‌پيوندد كه پژوهش‌گران و فقيهان از طريق اجتهاد مداوم و پويا به استنباط بپردازند، چون اگر غير از اين باشد از وظايف اصلي خود باز خواهد ماند. يكي از عرصه‌هاي مهم در مسائل جديد، موضوعات مربوط به فقه پزشكي است كه به گونه‌اي فراگير مي‌تواند همگان را با خود درگير کند.

    فقه پزشكي
    در فرهنگ اسلامي، طب و فقه، رابطه‌اي نزديك دارند، تعليم و يادگيري آن‌ها با هم آغاز شده و با يكديگر تعاملي مثال زدني دارند. پزشكان و بيماران با رويدادهاي مستحدث روبه‌رو مي‌شوند كه براي پاسخ صحيح به آن همه پرسش، مي‌طلبد كه فقيه با درك درستِ موضوعات جديد به تبيين احكام مستنبَط از منابع فقهي بپردازد.

    پژوهش‌گر فقه پزشكي به استنباط و تبيين احكام رويدادهايي مي‌پردازد كه به گونه‌اي با علم پزشكي، وظايف پزشكان، تكاليف بيماران، و موضوعات جديد اين عرصه، ارتباط دارند. بنابراين فقه پزشكي شامل تمام ابعاد حكمي و موضوعي مسائل پزشكي مي‌شود.

    دانشنامه فقه پزشكي
    در تعريف دانشنامه يا دايرة المعارف گفته مي‌شود كه: «دايرةالمعارف» يا «دانشنامه» مجموعه‌اي فراگير و مدوّن از اطلاعات و معارف در حوزۀ دانش بشري و يا رشته‌اي خاص است كه پاسخ گوي نيازمندي‌هاي انسان در زمينه‌هاي مختلف آن دانش مي‌باشد.

    اين اصطلاح برگرفته از واژۀ لاتين «انسيكلوپديا» (Encyclopedia) است كه در يونان باستان به موضوعات هفتگانه‌اي گفته مي‌شد كه درآن زمان پايۀ همۀ علوم به شمار مي‌رفتند؛ يعني دستور زبان، منطق، بلاغت، حساب، هندسه، موسيقي و نجوم. سپس «انسيكلوپديا» به فرهنگ و لغت‌نامه‌هاي عمومي علوم، فنون و حرفه‌ها نيز اطلاق گرديد.

    با توجه به تعريف پيش گفته، در اين مجموعه تلاش كرده‌ايم در حد توان مجموعه‌اي نسبتاً فراگير از مسائل فقه پزشكي را با روشي اجتهادي تبيين كنيم، تا شايد به اساتيد و دانش پژوهان اين رشته به طور خصوص و دانشوران فقه به طور عموم، كمكي كرده باشيم و گامي هر چند كوچك در راستاي رشد فقه و اجتهاد برداشته باشيم.

    شيوه نامه نگارش
    در اين مجموعه كه حاصل تلاش حدود سه سال نويسنده است، شيوه‌نامه‌ ويژه‌اي رعايت شده است كه نخست به تصويب شوراي عالي پژوهش مركز فقهي ائمه اطهار عليهم السلام رسيده است.

    برخي از نكات اساسيِ شيوه نگارش اين نوشتار كه مي‌تواند در انتظام بخشيدن به مطالعه خوانندگان كمك کند عبارتند از:

    موضوعات بر اساس اهميت، تازگي، كاربردي بودن، استعداد تحقيق و پژوهش داشتن و داخل بودن در موضوع فقه پزشكي، انتخاب شده‌اند.

    از آنجايي كه برخي قواعد فقهي، كاربرد گسترده و فراگير در فقه پزشكي دارند، به عنوان قواعد فقه پزشكي به اختصار كاوش و تدوين شده است تا در ساير مباحث از نتايج بررسي‌ها بهره گيريم.

    سعي شده است از تكرار مطالب، پرهيز شود و در حد امكان مطالب هر عنوان به صورت موجز تبيين شود، چون مي‌توان براي بسياري از موضوعات تدوين شده، كتابي مستقل نگاشت، اما طويل‌نويسي از موضوع اين نوشتار خارج است.

    موضوعات با توجه به عنوان انتخاب شده، به ترتيب حروف الفبا تدوين شده است تا دسترسي به آن‌ها آسان‌تر باشد.

    در موضوعات بررسي شده، پنج نکتة اساسي رعايت شده است و در پاره‌اي موارد، به نكات پيراموني مباحث اصلي پرداخته‌ايم، تا به تكميل مباحث ياد شده در طرح كمك كرده باشيم.

    الف. تيبين موضوع: در راستاي روشن شدن مركز بحث، سعي بر آن است نخست تبييني رسا از موضوع شود تا مفهوم، جايگاه و ارتباط موضوع كاوش شده با فقه پزشكي آشكار شود.

    ب. تبيين ديدگاه‌ها: در ذيل هر عنوان، پس از تبيين موضوع، مهم‌ترين ديدگاه‌هاي فقيهان آورده شده است.

    ج. بررسي ادله اقوال: در خور هر موضوع، استدلال‌ها و دليل‌هاي مطرح شده، به وسيلة صاحب‌نظران بررسي شده است. البته نظرگاه‌هاي فقيهان معاصر و پيشين بيشتر مَدِّ نظر بوده است.

    د. بيان ديدگاه برگزيده: با تبيين ادله و رد و ايراد‌هاي صورت گرفته، ديدگاه نويسنده روشن مي‌شود، ولي به اختصار پس از هر مرحله، ديدگاه مؤلّف به صراحت بيان شده است.

    هـ‌‌‌ . در راستاي غناي هر چه بيشتر، در پايان بررسي هر يك از عناوين، استفتائات و نظرات مراجع عظام تقليد آورده شده است تا خوانندگان بتوانند متن پاسخ‌هاي فقيهان را به مسائل فقه پزشكي جديد در اختيار داشته‌ باشند.

    اكنون بر خويش لازم مي‌دانم تا از رياست محترم مركز فقهي ائمه اطهار عليهم السلام حضرت آيت‌الله محمدجواد فاضل لنكراني، تشكري ويژه کنم كه با راهنمايي‌ها، حمايت‌ها، و تشويق‌هاي ايشان، اين مجموعه بدين گونه تدوين و تقديم مي‌شود. هم‌چنین تشكر و سپاس خويش را از جناب حجةالاسلام والمسلمين جناب آقاي فاضل كاشاني و معاونت پژوهش جناب آقاي دكتر مقدادي كه طي مراحل مختلف اين پروژه، بي‌همراهي ايشان كار دشوار مي‌نمود و به سامان نمي‌رسيد، اعلان نمايم.

    بلكه از همة كساني كه وقت گران‌بهاي خويش را در اختيارم گذاشتند تا براي پختگي و تكميل مباحث اين نوشته با آنان به گفت وگو بنشينم، قدرداني مي‌كنم و پاداش بي‌نهايت الهي را براي ايشان درخواست مي‌نمايم.

    محمدعلي قاسمي
    قم مقدس ـ 1392ش

کليه حقوق اين سايت متعلق به مرکز فقهي ائمه اطهار (ع) است.