سایت مرکز فقهی

گفتارهاى حسينى

مقرر: 
ماشاءاالله استادميرزا
سال نشر: 
1395
زبان: 
شابک: 
978-600-388-039-9
قطع: 
رقعی (شومیز)
حجم صفحات: 
229
نوبت چاپ: 
اول
  • معرفی اثر: 

    السَّلَامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَعَلَى عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ

    وَعَلَى أَوْلَادِ الْحُسَيْنِ وَعَلَى أَصْحَابِ الْحُسَيْن‏

    از که بپرسیم:

    1. امام حسین(عليه السلام) کیست و چرا قیام کرد؟

    2. تحلیل صحیح از قیام امام حسین(عليه السلام) کدام است؟

    3. عوامل جاودانگی حادثة عاشورا چیست؟

    4. وظیفة ما در قبال فداکاری‌های حضرت سیدالشهداء(عليه السلام) و اصحاب و یارانش چیست؟

    5. هدف از برپایی مجالس عزاداری چیست؟

    6. برای چه باید بر مصائب اهل‌بیت(عليهم السلام) گریست و عزاداری کرد؟

    7. ارزش عزاداری‌ و اشک بر مصائب اهل‌بیت(عليهم السلام) چیست؟

    8. از مجالس عزاداری چگونه باید بهره‌برداری کرد؟

    9. سبک و سیرة عزاداری بزرگان دین چگونه است؟

    و بسیاری از سؤال‌های دیگر که در ذهن جوانان عزیز و مردم متدین ما وجود دارد.

    کتاب حاضر پاسخ مختصری به این سؤالات است که توسط استاد معظم، حضرت آیت‌الله حاج شیخ محمدجواد فاضل لنکرانی(مد ظله)، فقیهی ژرف‌اندیش، ولایی، انقلابی، آگاه به مسائل روز و مشکلاتی که اسلام و نظام اسلامی با آن مواجه است، خلف صالح مرجع فقید جهان تشیع، حضرت آیت‌الله العظمی فاضل لنکرانی(قدس سره)، در مجالس مختلف و در قالب سخنرانی، مصاحبه و نوشتار به عزاداران حسینی عرضه گردیده و اینک با کسب اجازه از محضر معظم‌له به صورت یک مجموعه تقدیم عاشقان معرفت و رهپویان راه ولایت و علاقمندان اهل‌بیت عصمت و طهارت(عليه السلام) می‌شود.

    بدون شک یکی از وظایف دوستداران امام حسین(عليه السلام) شناخت عمیق و معرفت نسبت به ایشان می‌باشد. شیخ صدوق(ره) در کتاب امالی به سند خود از حذيفة بن یمان روایت کرده است که رسول خدا(صلي‌الله‌عليه‌وآله) را دیدم که دست حسین بن علی(عليهما السلام) را در دست خود گرفته و می‌فرمود:

    «يَا أَيُّهَا النَّاسُ هَذَا الْحُسَيْنُ بْنُ عَلِيٍّ فَاعْرِفُوهُ فَوَ الَّذِي نَفْسِي بِيَدِهِ إِنَّهُ لَفِي الْجَنَّةِ وَمُحِبِّيهِ فِي الْجَنَّةِ وَمُحِبِّي مُحِبِّيهِ فِي الْجَنَّةِ».

    ای مردم این حسین بن علی است. او را بشناسید. سوگند به آن خدایی که جانم به دست اوست، به راستی او در بهشت است و دوستدار او نیز در بهشت است و دوستدار دوستدار او نیز در بهشت است.

    امید آنکه این اثر مقبول درگاه الهی و مورد رضایت ولی دم و منتقم خون سیدالشهداء(عليه السلام) حضرت بقية الله الاعظم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) قرار گیرد و نام ما را در زمرة عزاداران جد بزرگوارش ثبت بفرماید.

    در پایان از عزیزانی که در تنظیم این اثر ما را یاری نمودند تشکر و تقدیر می نمایم.

    مرکز فقهی ائمه اطهار(عليهم السلام)
    ماشاءالله استادمیرزا

  • فهرست مطالب: 

    گفتارهاى حسينى۱
    مقدمه۱۱
    فصل اول۱۵
    سخنرانی۱۵
    عزاداری بر حضرت سید الشهداء(عليه السلام)تجلّى مودت اهلبيت(عليهم السلام)(1)۱۷
    مودت اهلبيت واجب است۲۳
    مجالس عزادارى مصداق مودت اهلبيت(عليهم السلام)۲۴
    فضيلت گريستن و اشک بر امام حسين(عليه السلام)۲۵
    خيمه عزاى امام حسين؛ قبه الحسين است۳۰
    شکوه، عقلانیت و بندگی در شهادت امام حسین(عليه السلام)۳۲
    زندگى برپايه عقل بهترين سبک زندگى۳۳
    محبوب‌ترين مخلوق خدا عقل است۳۵
    کمال عقل تبعیت از حق۳۶
    عقل برای همگان تکلیف‌آور است برخلاف عشق۳۷
    کم‌عقلی مرز ایمان و کفر۳۹
    آثار عقل۴۰
    حب دنیا عقل را فاسد می‌کند۴۲
    تحلیل قیام اباعبدالله(عليه السلام) بر پایه عشق تحریف عاشوراست۴۴
    نقش مظلوميت در نهضت امام حسين(عليه السلام)(1)۴۷
    حکم عقل به قبح ظلم۴۸
    آثار سوء دنيوى و اُخروى ظلم در قرآن و روايات۴۸
    ظلم منشأ هلاکت مردم۴۹
    تجسم ظلم در قيامت به تاريکى‌ها۵۰
    قيام امام حسين(عليه السلام) چون عقلانى بوده است براى انسان‌ها تکليف‌آور است۵۲
    اسلام ظلم به کفّار و بهائم را هم قبيح مى‌داند۵۳
    شدت قبح ظلم نسبت به اهلبيت(عليه السلام)۵۴
    وجه شدت مظلوميّت أبا‌عبد‌الله(عليه السلام) بر ديگر امامان۵۵
    الف: درخواست بيعت با فاجر فاسق۵۵
    ب: بى‌وفايى دعوت‌کنندگان۵۶
    زيارت عاشورا و ظلم به اهلبيت(عليهم السلام)۵۶
    حسين بن على(عليهما السلام) کلمه تام خدا (1)(1)۶۱
    غايت و هدف از خلقت معرفت امام است۶۳
    شهداء عارفين حقيقى امامت۶۵
    شناخت امامت راه‌حل مشکلات بشر۶۶
    مى‌توان در صف ياران أبا ‌عبد‌الله(عليه السلام) قرار گرفت۶۷
    حسین بن على(عليهما السلام) کلمه تام خداوند (2)(1)۷۰
    ضرورت آشنايى با مبحث امامت۷۰
    توحيد، رسالت، و امامت جدايى ناپذيرند۷۲
    مصاديق کلمه الله در قرآن۷۳
    اهلبيت کلمه تام خدا۷۴
    اعتقاد به امامت راه تقرب به خدا۷۹
    ائمه نور واحد هستند و هیچ اختلافی بین آن‌ها نیست۸۱
    امام معصوم(عليه السلام) شاهد بر اعمال همه مردم(1)۸۴
    بیان اوصاف ائمه(عليهم السلام) در قرآن کریم۸۵
    تجلی شاهد بودن امامان درقیامت و موضوع شفاعت۸۶
    تفاوت شهادت و آگاهی ائمه(عليهم السلام) با سایر مردم۸۸
    تقویت اعتقادات دینی بهترین راه برای دوری از گناه۸۸
    عرضه اعمال انسان خدمت امام معصوم در حیات و ممات۸۹
    دلیل قرآنی بر شهادت و آگاهی امامان معصوم از اعمال امت۹۱
    شهداء علی الناس چه کسانی هستند؟۹۲
    آیا کل امت اسلام می‌تواند شاهد بر همه امت‌ها باشد؟۹۴
    حسين بن على چراغ هدايت و بهترين راه تقرب به خدا(2)۹۷
    محک رشد انسانيت نزديک‌تر شدن به اهداف عاشورا است۱۰۰
    غايت خلقت، اطاعت از حجّت خداست۱۰۱
    قيام امام حسين(عليه السلام) منشأ بيدارى و قيام انسان‌ها عليه ظلم و ستم۱۰۱
    خداوند شيعيان را براى نصرت اهل‌بيت(عليهم السلام) برگزيد۱۰۳
    گسترش هيئات و مراسم عزاداري۱۰۴
    ابعاد سياسى ـ اجتماعي زیارت أربعین أباعبدالله الحسين(عليه السلام)(1)۱۰۶
    استحباب مؤکد يا وجوب کفايى زيارت امام حسين(عليه السلام)۱۰۶
    کراهت ترک زيارت أبا عبد الله(عليه السلام)۱۰۸
    استحباب زيارت امام حسين(عليه السلام) بر بانوان۱۰۹
    فضيلت پياده رفتن به زيارت أبى عبدالله(عليه السلام)۱۱۰
    انگيزه زيارت اظهار محبت به رسول‌خدا(صلى الله عليه وآله) و أميرالمؤمنين(عليه السلام) و فاطمه زهرا(عليها السلام) باشد۱۱۳
    زيارت امام حسين(عليه السلام) و وجهه اجتماعى شيعه۱۱۴
    غلبه بعد سياسى زيارت امام حسين(عليه السلام) بر بُعد عبادى آن۱۱۵
    استحباب نيابت در زيارت امام حسين(عليه السلام)۱۱۶
    اربعین ظرف معرفی امامت(1)۱۱۷
    معرفی شیعه به دنیا مهم‌ترین دستاورد انقلاب۱۱۸
    امامت محور حل مشکلات جهان اسلام۱۲۲
    بهره‌برداری صحیح از عاشورا(1)۱۲۶
    پيروان ابراهيم حنيف شيعيان هستند۱۲۶
    انقلاب اسلامی نشأت‌گرفته از قیام امام حسین(عليه السلام)۱۲۷
    تلاش دشمن در ایجاد فاصله بین جوانان و آموزه‌های عاشورا۱۲۸
    عزاداری‌ها به سبک سنتی خود برگزار شود۱۲۹
    فضیلت و ارزش کار فرهنگی۱۳۰
    محرم و درسهايى از نهضت حسينى(1)۱۳۲
    الگوپذیری روحانیت از حرکت امام حسین(عليه السلام)۱۳۲
    هدف اصلی قیام اباعبدالله(عليه السلام) مبارزه با دشمنان دین و بدعتگزاران۱۳۴
    تلاش دشمن برای نابودی ریشه اسلام و تشیع۱۳۶
    درس‌هایی که باید از حرکت عاشورا گرفت۱۳۷
    فصل دوم۱۴۰
    مصـاحبـه۱۴۰
    تحلیلی از قیام حضرت اباعبدالله الحسین(عليه السلام)۱۴۲
    بررسی نظریه شهادت‌طلبی۱۴۹
    بررسی و نتیجه نهایی۱۵۴
    پاسخ به چند سؤال پیرامون شناخت حادثه عاشورا و کیفیت عزاداری بر امام حسین(عليه السلام)(1)۱۶۱
    چه حکم شرعی دارد؟۱۶۷
    سبک و روش آيت‌الله العظمى فاضل لنکراني(ره)در برگزارى عزادارى حضرت سيّد‌الشهداء(عليه السلام)(1)۱۷۳
    اهتمام به برپايى مجلس روضه و عزاداري۱۷۶
    حضور در مجلس زودتر از ديگران۱۷۶
    پايين مجلس نشستن۱۷۷
    وصيت به برپايى مجالس روضه۱۷۷
    رکن عزادارى بيان حقايق دين توسط اهل منبر است۱۸۱
    لزوم مطالعه بر خطيبان و اهل منبر۱۸۲
    پرهيز اهل منبر از نقل خواب‌ها۱۸۳
    پرهيز مداحان از اشعار شرک‌آلود۱۸۴
    پرهيز از بيان مطالب بدون سند۱۸۵
    خون‌بهاى يك آيين(1)۱۹۲
    1. شهادت‌طلبی۱۹۳
    2. تشکيل حکومت۱۹۴
    3. امتثال امر الهي۱۹۵
    4. احياء دين و مقابله با فسق يزيد۱۹۶
    فصل سوم۲۰۴
    نـوشتـار۲۰۴
    پیرامون اعتبار زیارت ناحیه مقدسه۲۰۶
    پیرامون لعن و استحباب آن۲۰۹
    سخنى پيرامون لعن۲۰۹
    الف) تفاوت ميان لعن و سبّ۲۱۵
    ب) حکم فقهى لعن۲۱۹

کليه حقوق اين سايت متعلق به مرکز فقهي ائمه اطهار (ع) است.