حجاب و نظام اسلامی
-
معرفی اثر:
بسم الله الرحمن الرحيم
«الحمدلله رب العالمين و صلي الله علي محمد و آله الطاهرين و لعنة الله علی اعدائهم اجمعین الی یوم الدین»
واقعیت این است که در جامعهی امروز و عصر حاضر، ابعاد مختلفی دربارهی مسئلهی حجاب مطرح است، از جمله بحثهای نظری و اجرایی حول این حکم و نيز، سوال مهمی که این روزها مطرح است که: آیا اصولاً حکومت، اعم از اسلامی و غیراسلامی، به خصوص حکومت اسلامي، نسبت به امر به حجاب زنان، وظیفهای بر عهده دارد یا خیر و اگر وظیفهای دارد، این وظیفه چیست؟ و حدود و ثغور آن کدامست؟
بنابراین قبل از ورود به بحث، بایسته است این تذکر مورد توجه جدی محققین محترم قرار گیرد که همهی کسانی که میخواهند این مباحث کارشناسانه را دنبال کنند، در درجهی اول به مباني عمیق و دقیق نظری این موضوع توجه عالمانه و موشکافانه داشته باشند و پس از آن که مباني نظری آن، مورد قبول و امعان نظر واقع شد و دیگر در آنها تردیدی در میان نبود، نسبت به جنبههاي عملی و اجرایی آن عنایت وافر و مستمر صورت پذیرد. البته بر خوانندگان و پژوهشگران فهیم پوشیده نیست که این موضوع، جوانب مختلفی دارد که لازم است از تمامی زوایا مورد توجه قرار گیرد و در این جستار، ضمن دو فصل، صرفاً برخی از ابعاد این بحث، مورد پیگیری علمی واقع خواهد شد.
والسلام علی عباد الله الصالحین
حوزهی مبارکهی علمیهی قم. محمد جواد فاضل لنکرانی
25/فروردین/1392 ه ش. 3/جمادی الثانی/ 1433 ه ق
مطابق با ایام شهادت حضرت فاطمه زهراء(عليها السلام) -
فهرست مطالب:
الف. بررسی آیات سورهی مبارکهی احزاب۸
مسالهی اول: حجاب امری اختیاری نیست، بلکه تکلیفی است نسبت به تمامی زنان مومن؛۸
مسألهی دوم: دو خصوصیت لغوی و اصطلاحی، جلباب: «پوشش سرتاسری» و «پوشش روی پوشش»؛۱۰
مسألهی سوم: بررسی کلمات و مویدات لغوی، تفسیری، شعری و تاریخی پیرامون معنای کلمه جلباب؛۱۰
مسالهی چهارم: بررسی دو شاهد از آیه در تایید جلباب به معنای پوشش سراسری؛۱۶
مسالهی پنجم: استعمالات مجازی منشأ اشتباه برخی افراد پیرامون معنای جلباب؛۱۸
مسالهی ششم: عدم تناسب بین تعلیل موجود در آیه و معنای پیراهن۱۹
مسالهی هفتم: عمومیت جلباب نسبت به مردان و زنان و خصوصیت خمار و مقنعه نسبت به زنان۲۰
مسالهی هشتم: مردودیت اختصاص آیه به زمان پیامبر(صلي الله عليه وآله وسلم) به دو مطلب۲۰
مسالهی نهم: جلباب یکی از علائم و مظاهر عفت۲۳
مسالهی دهم: بررسی سه شبهه و رد آنها از منظر قرآن۲۳