فقه درمان
-
معرفی اثر:
مقدمه معاونت پژوهش
بسم الله الرحمن الرحيموالحمد لله ربّ العالمین وصلّی الله علی أطیب المرسلین محمّد وآله الطیّبین الطاهرین
دانش فقه در گستره مسائل متنوع فردی و اجتماعی، و دنیوی و اخروی، جایگاهی رفیع و منزلتی فخیم داشته و همواره با ظرفیت بیبدیل و قابلیت بینظیر، توانسته پرسشها و چالشهای فراروی اندیشمندان و پژوهشگران را پاسخ داده و در تنظیم روابط و نظامسازی آنان را یاری دهد.
تحولات و پیشرفتهای چشمگیر علوم و فناوری در عصرحاضر موجب گردیده که عرصه های متعدد و نوینی را پدید آورد که بیش از پیش به اجتهاد عمیق در فقه نیاز دارند. از سوی دیگر با استقرار نظام مقدس جمهوری اسلامی، مسائل به طور بیشتر و با اهمیت دوچندان، پیش روی فقه و نظام حکومت اسلامی مطرح گردیده که اقتضا دارد، مباحث و احکام مربوط به آنها در قالبی منسجم و نظاممند، تبیین و عرضه شود.
یکی از عرصههای پرابتلا و بااهمیت، حوزه پزشکی با قلمرو گسترده آن است؛ قلمرویی که مرزهای آن با پیشرفتهای سریع و فناوریهای شتابآمیز روز به روز وسیعتر میشود و بر حجم پرسشهای حساس و مسائل خرد و کلان افزوده میگردد؛ که از آن جمله احکام سلامت و بیماریها به ویژه درمان و معالجات، جراحیهای ترمیمی و زیبایی، آزمایشها و تحقیقات پزشکی، داورها و تکنولوژیهای نوین درمانی است.
مرکز فقهی ائمه اطهار(عليهم السلام) که به اهتمام مرجع بزرگوار، عالم مجاهد حضرت آیت الله العظمی فاضل لنکرانی(قدس سرّه) بنیان نهاده شده، قریب دو دهه است که به آموزش و تربیت فقیهان و محققان، فراهم آوردن امکانات و بسترهای مناسب و سامان دهی گروه های پژوهشی برای تحقیق، تولید و توسعه دانش فقه و تبیین مسائل فقهی کوشیده و به تدوین پژوهش های دقیق و جامع همت گماشته است؛ از آن جمله ایجاد گروه پژوهشی فقه پزشکی و انجام پژوهش های ارزنده در این زمینه است؛ که در این میان می توان به نمونه ای زیر اشاره نمود: المبسوط في فقه المبسوط المعاصرة، المسائل الطبیه (در 2 جلد)، تلقیح مصنوعی (به زبان فارسی و عربی و انگلیسی)، احکام پزشکان و بیماران (مطابق با فتاوی حضرت آیت الله العظمی فاضل لنکرانی;)، مرگ مغزی پردازش فقهی و حقوقی، و پژوهشی در مسائل فقه پزشکی (در 2 جلد)، رحم جایگزین، پژوهشی در مسائل فقه پزشکی (در 2 جلد)، دانشنامه فقه پزشکی(در 3جلد)، و ترمیم بکارت از منظر فقه و حقوق.
و اینک «فقه درمان» اثری با ارزش که با تلاش محقق ارجمند حضرت حجتالاسلام و المسلمین محمد علی قاسمی (مدیر گروه پژوهشی فقه پزشکی) سامان یافته است. در این نوشتار علمی، نگارنده ارجمند با دقت و تتبعی ستودنی مباحث مطرح در فقه درمان را با روش اجتهادی فراهم آورده که بی گمان گامی مهم در ارتقای مباحث فقه پزشکی و نوشتاری مفید برای دانشوران و پژوهشگران این حوزه قلمداد خواهد شد.
از ویژگیهای قابل ذکر این کتاب، موضوعات بررسی شده در آن است که دارای اهميت، تازگي و كاربردي فراوان است. مباحثی چون؛حکم فقهی معاینه، نگاه به بدن بیمار و لمس آن، نقش اذن بیمار در معاینه و درمان، جایگاه معاینات در اثبات جرم، حکم فقهی درمان، درمان با محرّمات، انرژی درمانی، استفاده از داورهای زیان بار، و احکام اجرت پزشک و کادر درمانی.
اینک که به یاری خداوند این پژوهش آماده عرضه به اصحاب معرفت و اندیشمندان شده، ضمن سپاس و ستایش به محضر خداوند متعال، و آرزوی علو درجات برای مؤسس معظّم مرکز فقهی ائمه اطهار(عليهم السلام) مرحوم حضرت آیتالله العظمی فاضل لنکرانی(قدس سرّه)، همچنین تشکر و قدردانی از حضرت آیتالله محمدجواد فاضل لنکرانی رئیس محترم مرکز و نیز نگارنده ارجمند این اثر حجتالاسلام والمسلمین محمدعلی قاسمی و ارزیاب علمی آن حجتالاسلام والمسلمین دکتر سید علی علوی قزوینی و سایر عزیزان همکار، اثر حاضر را به محضر مخاطبان گرامی تقدیم میداریم. امید آنکه اینگونه تلاشهای علمی زمینهساز رشد و تعالی جامعه اسلامیمان و چراغی فراراه همه کوشندگان و جویندگان طریق دانش و معرفت باشد. والحمد لله اولا و آخرا.
محمدمهدی مقدادی
معاون پژوهش -
فهرست مطالب:
پيشگفتـار 29
فصل اول: کليّات و واژهشناسي 31
گفتار اول: کليــات 33
واکاوي و تبيين موضوع 33
ضرورت و اهميت پژوهش 34
پيشينه پژوهش 34
اهداف پژوهش 35
شيوه و روش پژوهش 35
پرسش اصلي پژوهش 35
پرسشهای فرعي 35
ترتيب و ساماندهي پژوهش 36
گفتار دوم: مفهومشناسي واژگان 37
مفهومشناسي درمان 37
تاريخچه پزشکي و درمان 38
تقسيمات درمان 43
مفهومشناسي فاعل و اثر فعلي 43
1. رابطه عليّت 43
2. رابطه سببيّت 43
3. رابطه استناد 44
مفهوم مريض (بيمار) 44
مفهوم معاينه 45
معاينات استخدامي 46
معاينات پزشکي شاغلان 47
اهداف معاينات پيش از استخدام 47
روش انجام معاينات پيش از استخدام 48
معاينات دورهاي 48
پيشنيازهاي انجام معاينات دورهاي 50
غربالگري سلامت 51
انواع غربالگري سلامت 52
دلايل ضرورت غربالگري سلامت 52
الزامات آزمايشات غربالگري 53
مفهوم غربالگري در پزشکي 55
اصول راهنما در غربالگري 56
آندوسکوپي 56
فصل دوم: حکم فقهي معاينه 59
گفتار اول: بررسي صلاحيت معاينهکننده 61
پزشک جاهل 62
معاينه و درمان توسط دانشجويان 63
گفتار دوم: عدم تجانس پزشک و بيمار در معاينه و درمان 65
1. نگاه پزشک به بدن بيمار از جنس مخالف 66
2. نگاه پزشک به صورت و دستان نامحرم 69
ديدگاه فقيهان 69
يکم: جواز مطلق 70
دوم: منع مطلق 70
سوم: ديدگاه تفصيل 70
ادله حرمت نگاه به صورت مطلق 71
دلايل قرآني 71
ادله روائي 76
سيره مسلمانان 82
بررسي اشکالات و پاسخ آن 82
ادله ديدگاه تفصيل 84
دلايل قرآني 84
وجه استدلال 84
ادله روايي 85
نگاه اول و دوم و حکم آن دو 87
حکم تکرار نگاه آلي 87
پاسخ از روايت 89
نتيجه 89
نتيجهگيري و ارائه ديدگاه برگزيده 90
الف) جمعبندي و پاسخ به پرسشهای مطرح شده 90
پرسش اول 90
پاسخ 90
پرسش دوم 91
پاسخ 91
پرسش سوم 92
پاسخ 93
ب) راهکارهاي شرع مقدس براي مراعات بهتر و صحيحتر احکام نگاه 93
3. نگاه به عورت ديگران 94
4. لمس بدن زن نامحرم توسط پزشک مرد و بالعکس 96
5. نگاه و لمس بدن ميّت توسط جنس مخالف 98
موارد استثنا از حرمت نظر به بدن وعورت و لمس بدن نامحرم 100
يکم: اضطرار و ضرورت 100
تبيين ضرورت و اضطرار در معاينه و درمان 102
دوم: بيشتر بودن مهارت پزشک مرد 103
گفتار سوم: نقش اذن بيمار يا ولي وي در معاينه و درمان 107
مفهومشناسي اذن 107
اقسام اذن از حيث ابراز 109
مالکيت يا سلطه انسان بر بدن خويش 110
ملکيت ذاتيه اوليه 111
ملکيت حقيقي 111
سلطنت و تسلط 112
مالکيت اعتباري 112
دلايل قائلان به سلطه و مالکيت انسان نسبت به اعضاي بدن خويش 113
ادله ملکيت يا ماهيت ملکيت 113
عقلايي بودن سلطنت انسان بر خويش 115
مالکيت حقيقي به سبب قيام اجزاء به انسان 115
سلطه، دليل مالکيت 115
نقد دليل فوق 116
مالکيت به دليل تصرف و حق اختصاص 116
نقد استدلال به موثقه سماعه 117
نقد استدلال به موثقه اسحاق 118
اثبات ملکيت به دليل آيه قرآن 118
نقد استدلال به آيه 119
بررسي سخن قائلان به عدم مالکيت 119
نقد استشهاد فوق 120
ادله عدم مالکيت انسان نسبت به اعضاي بدن خويش 121
جمعبندي و نتيجهگيري 123
محدوده اذن بيمار يا ولي 124
اذن در حدّ درمان و اصلاح (مشروط به سلامت) 124
صورت عدم امکان ابراز اذن از سوي بيمار 126
1. بيماران فاقد قدرت تصميمگيري 126
2. عدم امکان استيذان براي پزشک 127
ويژگيهای اذن 127
الف) يک طرفه بودن اذن 128
ب) قابل رجوع بودن از اذن 128
ج) قابليت حق يا حکم بودن اذن 129
رابطه اذن و ضمان 129
1. اذن مقيّد به عدم ضمان 130
2. اذن مقيّد به ضمان 130
3. اذن مطلق 131
دلايل ضمان پزشک 131
دليل اول: بناي عقل 131
دليل دوم: روايات 132
الف) حديث: «من تطبّب او تبيطر» 132
ب) روايات ضمان اجير در صورت اتلاف 132
1. صحيحه حلبي 132
2. صحيحه علي بن حکم 133
3. موثقه سکوني 133
4. معتبره ابي الصباح کناني 134
5. صحيحه حلبي 134
6. مرسله مقنع 135
7. روايت زيد بن علي 135
8. معتبره اسحاق بن عمار 136
9. روايت ابيالبختري 136
10. حديث عدم ضمان قصّار 136
ج) روايات ضمان اجير به صورت مطلق 137
1. معتبرة حلبي 137
2. روايت عثمان بن زياد 137
3. موثقة سکوني 137
4. معتبرة حسن بن صالح 138
5. معتبرة داود 138
6. معتبرة يونس 138
بررسي ديدگاه فقيهان معاصر 138
تحليل مسئوليت پزشک 141
الف) مسئوليت پزشک در قبال نفس فعل طبابت و جراحي 141
ب) مسئوليت پزشک در جنايات ناشي از درمان در فقه و حقوق 142
موارد و ادله برائت پزشک از ضمان 146
يکم: ابراء پزشک 146
نقد ديدگاه فوق 148
دوم: اجازه در اتلاف ناشي از ابراء 150
سوم: اقتضاي حکمت 152
أخذ برائت قبل از درمان 156
نقد أخذ برائت قبل از درمان 157
شرايط معافيت جرم از مجازات 157
شرايط رضايتنامه معتبر 159
لوازم اذن 159
جايگاه ولي (پدر) در اذن براي درمان مولّي عليه در فقه شيعي 160
شرايط تصرف پدر، يا ولي در مال و جان کودک 161
1. رعايت مصلحت 161
ادله لزوم رعايت مصلحت 161
الف) آيه قرآن 161
ب) مقتضاي اصل عدم ولايت 163
2. اشتراط عدم مفسده 163
مقتضاي جعل ولايت 164
مقتضاي جمع بين روايات 164
نقد و بررسي ديدگاه اشتراط عدم مفسده 164
ديدگاه فقيهان عامه در اشتراط مصلحت طفل در تصرفات ولي 165
گفتار چهارم: جايگاه معاينات در اثبات جرم 168
تعريف ادله علمي اثبات (جرم) 169
کارشناسي پزشکي 169
انواع کارشناسيهای پزشکي 169
آزمايش DNA 170
آزمايش آسيبشناسي 170
آزمايش خون در راستاي اثبات يا رد جرم 171
اثبات مست بودن در سوانح رانندگي 172
اثبات اعتياد با آزمايش پزشکي 173
آزمايش پزشکي (براي اثبات نقص جنين) 173
اثبات مرگ و علت آن با آزمايشات پزشکي 174
اعتبار نظر پزشک قانوني به عنوان خبره 175
ادله اعتبار نظريه اهل خبره 176
الف) سيره عقلا بر رجوع به اهل خبره 176
دلايل حجيت سيره 176
الف) عدم ردع شارع 176
ب) حصول اطمينان و وثوق از نظريه اهل خبره 177
ج) شهادت بودن نظريه اهل خبره 178
پيوست فصل دوم: فتوا فقيهان در رابطه با انطباق و عدم انطباق پزشک، کادر درماني و بيمار 182
ديدگاه حضرت امام خميني(قدس سرّه) درباره انطباق 182
استفتائات ويژه از آيةالله العظمي فاضل لنکراني(قدس سرّه) درباه پزشک نامحرم 186
ديدگاههای آيةالله العظمي صافي 194
فتواي آيةالله العظمي سيستاني درباره نگاه به آلت تناسلي بيمار 201
فصل سوم: بررسي فقهي ـ حقوقي درمان 203
گفتار اول: حکم فقهي درمان 205
مشروعيت درمان 205
1. معتبره محمدبن مسلم 206
2. معتبره يونس بن يعقوب 206
3. روايت حسينبن علوان 207
4. روايت امام حسن عسکري(عليه السلام) 207
5. روايت اسماعيلبن حسن متطبّب 208
6. روايت از يوسف (نسخه بدل، يونس) بن يعقوب 208
7. روايت امام صادق(عليه السلام) 209
عدم تنافي درمان طبي با ساير روشهای درمان 209
موارد وجوب درمان 212
1. روايت ابان بن تغلب 212
2. روايت مرسل 212
حکم تکليفي اقدام يا ترک اقدام پزشک به درمان 214
الف) وضعيت عدم ضرورت درمان 214
ب) حکم تکليفي درمان مريض در معرض هلاکت 215
مسئوليت مدني پزشکان و کادر درماني 216
تفاوتهای مسئوليت کيفري و مدني 217
مسئوليت پزشک جاهل 217
مسئوليت پزشک حاذق 218
الف) ديدگاه مشهور فقيهان شيعه (ضمان) 219
دلايل ديدگاه مشهور 219
1. روايات 219
2. قواعد فقهي 221
3. اجماع 221
ب) ديدگاه غير مشهور(عدم ضمان) 222
دلايل ديدگاه عدم ضمان 222
1. اصل برائت 222
نقد دليل اول 223
ملازمه جواز شرعي با عدم ضمان 223
2. اذن بيمار يا ولي بيمار به درمان 224
3. قاعده احسان 224
4. روايات دال بر عدم ضمان 224
نتيجهگيري 225
حکم وضعي ترک اقدام پزشک به درمان 225
ديدگاه عدم ضمان 226
عناصر جرم شدن ترک فعل 229
1. عنصر قانوني 229
2. عنصر معنوي 230
ترک فعل از ديدگاه فقيهان شيعه 230
1. تعهد 235
2. توانايي انجام کار 235
3. استناد نتيجه به شرط وجود رابطه سببيت 236
امدادرساني به مصدومان 236
وجوب حفظ جان ديگران (مصدومان) 236
ممانعت بستگان مصدوم از نجات وي 240
ترجيح در امداد به مسلمان 241
تزاحم در امداد به مسلمانان 241
چشمپوشي از نجات مصدومان خطرساز 241
گفتار دوم: درمان با محرمات 243
درمان با محرّمات 243
رفع حرمت با دليل اضطرار 243
مدرک قاعده اضطرار 247
آيه نفي حرج 249
استناد به حديث رفع 250
حديث تحليل محرمات در حال اضطرار 251
حديث تحليل خوردن محرمات در صورت اضطرار 251
حل تعارض نصوص بازدارنده از درمان با حرام با قاعده اضطرار 252
1. معتبرۀ عمربن اذينه 253
2. معتبره حلبي 253
3. روايت در خصوص داروي مخلوط به شراب 253
4. معتبره معاوية بن عمار 253
5. روايت عمربن يزيد 253
6. روايت فائت بن طلحه (قايد بن طلحه) 254
7. روايت ابي بصير 254
8. روايت علي بن اسباط 255
9. روايت اسماعيل بن حسن 255
تقدم ادله اضطرار 255
حکومت قاعده اضطرار بر ادله حرمت 256
درمان با شربتهای مخلوط به الکل 257
درمان با داروهاي داراي مواد مخدر 258
تبيين موضوع مواد مخدر 258
پيشينه مواد مخدر در فقه 259
حرمت استعمال مواد مخدر 259
دلايل حرمت استعمال مواد مخدّر 260
1. دلايل روايي 260
2. حرمت به دليل اضرار به نفس 261
الف) اتفاق نظر فقيهان در حرمت اضرار به نفس 261
ديدگاه برگزيده 265
ب) روايت مشايخ سهگانه 266
نقدي بر روايت 267
ج) روايت تحف العقول 269
د) ادله نهي از القاي در تهلکه 270
نقد استدلال به آية تهلکه 271
ه( حرمت استعمال مواد مخدر با حرمت خوردن سم و اضرار شخصي و اجتماعي 271
و) حکم عقلي 271
تطبيق و نتيجه ديدگاه برگزيده 273
استفاده از داورها و قرصهای روانگردان 273
مفهومشناسي روانگردان 273
انواع رايج مواد روان گردان 274
قرصهای اکس 274
ال. اس. دي (L.S.D) 275
فن سيکليدين (P.C.P) 275
آسيبها و زيانهای مصرف روانگردانه 276
آسيبهای عقلي 276
آسيبهای رواني 276
آسيبهای اخلاقي 276
وجوه مشترک مواد روان گردان و مسکرات 277
حکم فقهي مصرف مواد روانگردان 277
الف) اثبات همساني و شباهت مواد روانگردان و مسکرات حرام 278
ب) موادمخدر روانگردان غير سکرآور 279
استناد به ادله نهي از الغاي در تهلکه و قتل نفس 279
ادله حرمت ضرر 280
گروه نخست: حرمت مطلق ضرر زدن به نفس 280
گروه دوم: حرمت ضررهاي داراي خطر جاني 282
حکم فقهي جراحيهای غيرضروري (زيبايي) 284
تعريف جراحي زيبايي و واژگان مرتبط 285
تعريف واژه پلاستيک (plastic) 286
پيشينه جراحي زيبايي 287
حکم فقهي جراحي زيبايي 288
1. عوارض و لوازم 288
2. حکم عنوان اولي 288
3. حکم از حيث عنوان ثانوي 289
بررسي ادله حکم فقهي 289
1. ادله جواز انجام عمل جراحي پلاستيک 289
الف) استناد به آيه قرآن 289
ب) اصل اباحه 290
2.ادله عدم جواز جراحي زيبايي 291
حرمت تغيير خلق الله 291
اصالت حرمت 295
قاعده عقلي اهم و مهم 296
حکم انواع جراحي زيبايي 296
1. جراحي پلاستيک براي درمان 297
2. جراحي پلاستيک به قصد زيبايي 298
نتيجهگيري 299
انرژي درماني و هيپنوتيزم 300
تبيين موضوع 300
شناسايي مفهومشناسي و موضوع انرژي درماني و هيپنوتيزم 300
پرانا ياکي انرژي درماني 301
ريکي 301
پيشينه انرژي درماني 302
جنبه درمانگري در انرژي درماني 303
عوامل ايجاد اختلال در انرژي 304
راهها و مراکز جذب انرژي 304
اقسام انرژي درماني 305
1. صوت درماني 305
2. نوردرماني 306
3. رنگدرماني 306
4. سنگ درماني 307
5. لمس درماني 307
الف) قرار دادن دست روي بدن 307
ب) فشار درمان 307
ج) ريکي 307
شفابخشي الهي 308
تعريف هيپنوتيزم 308
تفاوت خواب طبيعي وخواب مصنوعي (هيپنوتيزم) 309
خلسه 309
تلقين و جايگاه آن در هيپنوتيزم 310
عوامل پذيرش تلقين توسط سوژه 311
پيشينه هيپنوتيزم 311
انواع هيپنوتيزم 312
حالتهای مختلف هنگام خواب 314
سه نوع خواب هيپتنوتيزم شونده 314
1. حالت خواب ولتاژي (موت کاذب) 314
2. حالت کاتالاپسي (انجماد بدن) 314
3. خواب سمنامبول (خواب گردي) 315
جنبههای درماني هيپنوتيزم 316
عوارض هيپنوتيزم 318
بررسي حکم انرژي درماني و هيپنوتيزم 318
تطبيق سحر بر انرژي درماني 318
مفهومشناسي سحر 318
حالات هيپنوتيزم و احکام آن 320
تسخير انسان 321
صدق عنوان إضرار بر هيپنوتيزم 322
بررسي صغروي 323
بررسي کبروي 324
إخبار از وقايع گذشته و آينده 325
چگونگي سلطه انسان بر خويش 326
نتيجهگيري 327
پيوست گفتار اول و دوم: نظريات و استفتائات از فقيهان درباره درمان 329
ضميمه: استفتائات و مسائل مرتبط با درمان 329
حضرت امام خميني(قدس سرّه) 329
ديدگاههای مقام معظم رهبري 330
ديدگاههای آيةالله العظمي فاضل لنکراني(قدس سرّه) 332
نظريات آيةالله العظمي تبريزي 339
ديدگاههای آيةالله العظمي صافي گلپايگاني 340
نظريه آيةالله سيستاني درباره استعمال مواد مخدر 344
نظريات آيةالله بهجت 344
سؤالات مشترک از مراجع عظام تقليد 347
پيوست گفتار سوم: انواع رضايتنامه از بيماران و قوانين مرتبط با آن 349
1. رضايتنامه معالجه و عمل جراحي 349
2. رضايتنامه ترخيص با ميل شخصي 350
3. اجازه قطع عضو 351
4. اجازهنامه استفاده از اطلاعات پرونده بيمار 352
5. اجازهنامه عمل و برائت ذمه پزشک معالج 352
پرسش و پاسخهايي درباره رضايتنامهه 354
پيوست گفتار چهارم: فتواها و استفتائات از فقيهان 371
فصل چهارم: اجرت پزشک و کادر درماني 375
اهميت موضوع 377
گفتار اول: دستمزد پزشکان 379
طبابت وجوب کفايي 379
وجوب عيني طبابت 380
طبابت مباح 380
گونههای پرداخت دستمزد پزشکان 380
1. پرداخت حقوق پزشکان از بيتالمال 381
درآمد بر پايه مصلحت نه مطلوبيت 381
2. پرداخت دستمزد پزشک توسط بيمار 382
الف) عقد اجاره 382
ب) جعاله 385
فرق اجاره با جعاله 386
ج) به عنوان حقالقدم 387
بررسي قاعده «حرمت أخذ اجرت بر واجبات» 389
تقسيمات واجب 390
واجب عيني و کفايي 390
واجب تعبدي و توصلي 390
بررسي ديدگاهها و اقوال 391
اشکال عدم توانايي ترک 392
پاسخ اشکال 393
پاسخ مرحوم شيخ 395
ادله حرمت أخذ اجرت 396
يکم: منافات با اخلاص 396
نقد دليل اول 397
دوم: امتناع اجتماع دو مالک 400
سوم: تمسک به اجماع 401
نقد دليل سوم 402
بررسي ادله جواز دريافت اجرت در مقابل انجام واجب 403
دريافت اجرت قبل از درمان 405
مقدار اجرت پزشک 406
دريافت اجرت با عدم بهبودي 406
گفتار دوم: بررسي فقهي دريافت زيرميزي 409
ادله حرمت دريافت زيرميزي 409
الف) شکستن سوگند و عهد و پيمان ص409
تطبيق شرايط قسم بر سوگندنامه پزشکي 411
ب) اکل مال به باطل 412
ادله حرمت اکل مال به باطل 413
يکم: آيات الهي 414
دوم: روايات 415
ج) رشوه 416
پيوست فصل چهارم: نظرات فقيهان درباره اجرت و زيرميزي 418
پرسش درباره اجرة المثل پزشک 418
حق ويزيت 419
فهرست منابع 425
-
مقدمه:
سپاس خداوند متعال را که توفيق عنايت فرمود تا بار ديگر به بررسي فقهي يکي از موضوعات فقه پزشکي بپردازم.
امروزه با پيشرفت علوم و تخصصي شدن گرايشهای علمي، فقه نيز در گرايشهای مختلفي، همچون: سياسي، قضائي، کودک، اجتماعي و پزشکي و مانند آن مورد کاوش و پژوهش قرار ميگيرد. اينگونه مرزبندي به پرورش مجتهدان متخصص و متجزّي ميانجامد، لذا در پژوهش حاضر به بررسي تخصصي و اجتهادي «فقه درمان» ميپردازيم.
بيترديد بيماري همزاد انسان و درمان و تلاش براي يافتن راههای مختلف پيشگيري و بهبودي بخشي دردها، همزاد بيماري است، امروزه نيز يکي از مهمترين مسائلي که ذهن بشر را به خود مشغول ساخته، درمان و مسائل مرتبط با آن است. اين موضوع از زواياي مختلف سياسي، پزشکي ـ بهداشتي، بيمه و مانند آن، مهم و قابل بررسي است، اما در اين پژوهش تنها از منظر فقهي به موضوع و مسائل مرتبط با آن خواهيم پرداخت، زيرا تعيين تکليف پزشکان و بيماران و همراهان آنان در مسائل پيش رو، از آن جهت براي مسلمانان اهميت بيشتري دارد که آنان سعادت خويش را دريافتن وظيفه شرعي و عمل به آن ميدانند.
اکنون به جا و سزاست از حمايتهای رياست محترم مرکز فقهي ائمه اطهار آيةالله حاج شيخ محمد جواد فاضل لنکراني (زيدت توفيقاته) و مدیریت مرکز جناب حجةالاسلام والمسلمين فاضل کاشاني و معاون پژوهش جناب آقاي دکتر محمد مهدي مقدادي تشکر و قدرداني نماييم و نقد اساتيد و راهنمايي آنان را به ديده منّت پذيرا باشيم.
اميد است تلاش صورت گرفته مورد رضايت حضرت احديّت و امام هدايت و مهرباني حضرت بقية الله(عجل الله تعالي فرجه الشريف) قرار گيرد و در معرّفي انديشههای نقادانه و معرفت افزايي محققان و غنيسازي ادبيات موضوع کامروا باشد.
محمدعلي قاسمي
محمّد على قاسمى
تابستان 1394ش