سایت مرکز فقهی


تمحیص اجتهادی


سال نشر: 
1401 ش
زبان: 
پدیداور: 
شابک: 
2 ــ 223 ــ 388 ــ 600 ــ 978
قطع: 
وزيری
حجم صفحات: 
376
نوبت چاپ: 
اول
150000 تومان
  • معرفی اثر: 

    تمحیص اجتهادی و قواعد ممهّده در فقه رسانه

    تعاملات دین و رسانه، یکی از مسائل و چالش‌های اساسی در دنیای معاصر است که واکاوی و تبیین مسائل فقهی و موضوعات شرعی موجود در این عرصه می‌تواند نقش چشمگیری در پیشبرد اهداف و رسالت‌های نظام ارتباطی جامعۀ اسلامی داشته باشد.

    عنوان انتخابی «تمحیص اجتهادی و قواعد ممهّده در فقه رسانه» برای این اثر به دلیل ضرورت بررسی پیچ و خم‌های اجتهادی، صافی کردن و زلال ‌کردن برخی مباحث فنی و تخصصی در مبانی، قواعد، موضوعات و مسائل مرتبط با فقه‌ رسانه است که بستر تبیین، تحلیل و پاسخ به پرسش‌های محوری همچون کارایی فقه ‌رسانه، سیاست‌گذاری و قانون‌گذاری مبتنی بر ضوابط فقهی در رسانه‌ها، چیستی و چگونگی روش‌شناسی و موضوع‌شناسی فقه ‌رسانه، کاربست عرف در فقه‌ رسانه، جواز یا عدم جواز مصرف آزاد فضای مجازی و نیز قواعد فقهیۀ پر‌کاربرد در رسانه را بررسی می‌کند.

     

  • فهرست مطالب: 

    پیش‌درآمد    5
    پیش‌گفتار     19
    درآمد     23

    بخش اول : مفاهیم، اصول کلی و قواعد تمحیصیه / 31
    فصل اول: مفهوم‌شناسی     33
    مبحث اول: مفهوم‌شناسی فقه     33
    گفتار اول: معنای لغوی فقه     33
    گفتار دوم: معنای اصطلاحی فقه     35
    مبحث دوم: مفهوم‌شناسی رسانه     38
    گفتار اول: رسانه در لغت و اصطلاح     38
    گفتار دوم: انواع رسانه     40
    گفتار سوم: چیستی فقه ‌رسانه     41
    گفتار چهارم: مصرف رسانه‌‌‌ای     44
    گفتار پنجم: چیستی فضای مجازی     45
    مبحث سوم: مفهوم‌شناسی تمحیص اجتهادی     47
    گفتار اول: مفهوم تمحیص     47
    گفتار دوم: مفهوم اجتهاد     48
    گفتار سوم: تمحیص اجتهادی     49
    فصل دوم: تمحیص اجتهادی در ظرفیت‌شناسی و کارآمدی فقه رسانه     51
    مبحث اول: ظرفیت‌شناسی فقه در عصر ارتباطات و رسانه     52
    گفتار اوّل: کارایی و کارآمدی فقه     53
    الف) پیش‌فرض‌های فقه امامیه     55
    ب) ظرفیت فقه     56
    1. تأثیر ‌زمان و مکان در فقه     59
    2. نبود خلأ قانونى در اسلام     66
    تعریف حکم و اقسام آن     68
    الف) حکم واقعی و ظاهری     68
    ب) حکم اولی و ثانوی     68
    ج) حکم حکومتى     69
    3. احکام اولیه و ثانویه     75
    4. اماره و اصل     79
    اقسام اصول عملیه     81
    ضرورت استناد به اصول عملیه     82
    1. شمول عنوان کافر بر غلات و نواصب     83
    2. عقود و معاملات مستحدث     84
    3. حلیت صید شکار‌شده با تفنگ و سلاح جدید     84
    گفتار دوم: مسائل مستحدثه و اصول کلى حاکم بر آن     85
    الف) تعریف مسائل مستحدثه     85
    ب) ضرورت بحث از مسائل مستحدثه     85
    ج) تبیین قواعد و اصول عامۀ مسائل مستحدثه     88
    مبحث دوم: کاربست فقه در فرآیند سیاست‌گذاری و قانون‌گذاری رسانه‌ای     89
    گفتار اول: کیفیت نقش‌آفرینی فقه در سیاست‌گذاری رسانه‌ای     91
    گفتار دوم: شاخص‌های کیفی     93
    فصل سوم: تمحیص اجتهادی قواعد فقهی پرکاربرد در فقه ‌رسانه     99
    مبحث اوّل: کلیات     100
    گفتار اوّل: تعریف قاعده     100
    گفتار دوم: قواعد فقه‌     101
    گفتار سوم: تاریخچۀ قواعد فقه     101
    گفتار چهارم: قواعد فقهی در آثار فقها     102
    مبحث دوم: قواعد فقهی مرتبط با فقه‌رسانه     104
    گفتار اوّل: قاعدۀ لاضرر     104
    گفتار دوم: قاعدۀ اضطرار     107
    گفتار سوم: قاعدۀ الاهم فالاهم     108
    گفتار چهارم: قاعدۀ دفع افسد به فاسد     110
    مستندات قاعده     112
    گفتار پنجم: قاعدة الید و قاعدة ضمان ید     114
    تعریف قاعدۀ ید     115
    دسته‌بندی مصادیق ید     115
    گفتار ششم: قاعدۀ تدلیس     116
    حکم تدلیس از دیدگاه فقها     117
    گفتار ششم: قاعدۀ نفی سبیل     120
    مستندات قاعده     121
    گفتار هفتم: قاعدۀ اقدام     122
    اقدام‌به مفهوم‌قبول‌ضرر و اسقاط ضمان‌     122
    مستند ضمان     123
    رابطۀ اقدام با قاعدۀ لاضرر     123
    نمونه‌های تمسک به اقدام     124
    گفتار هشتم: قاعدۀ اعانت بر اثم     126
    منابع قاعدۀ تعاون بر اثم و عدوان     127
    تبیین مفهوم اعانت و اثم     129
    اقوال فقها در مورد اطلاع معاون از قصد مباشر     130
    کافى بودن صدق عرفى معاونت در اثم     131
    گفتار نهم: قاعدۀ غرر     132
    الف) معنای نهی غرر در حدیث نبوی     133
    ب) تبیین معنای غرر     133
    اشتراط قدرت بر تسلیم عوضین معامله     134
    گفتار دهم: قاعدۀ حفظ نظام     135
    گفتار یازدهم: قاعدۀ حرمت اهانت به شعائر     141
    گفتار دوازدهم: قاعدۀ حرمت کتمان حقیقت     143
    ادلۀ قاعده     144
    الف) آیات     144
    ب) روایات     147
    گفتار سیزدهم: قاعده حرمت تسبیب     148
    اجتماع چند سبب     150
    مستندات قاعده     150
    گفتار چهاردهم: قاعده ارشاد جاهل     153
    الف) آیات     154
    ب) روایات     155
    گفتار پانزدهم: قاعدۀ حرمت تغریر جاهل یا اغراء به جهل     156
    1. بداهت حرمت     157
    2. کتاب و سنّت     157
    مطابقت داشتن قواعد یا احکامی‌با قاعدۀ «اغرا به جهل»     158
    1. قاعدۀ ارشاد جاهل     158
    2. حکم قطعی و قرآنی حرمت کتمان حقایق     158

    بخش دوم: تمحیص اجتهادی در روش‌شناسی و موضوع‌شناسی فقه‌رسانه / 161
    فصل اول: روش‌شناسی فقه ‌رسانه؛ تغییر مقیاس از خرد به کلان     163
    ‌مبحث اول: مفاهیم و متغیرها     164
    گفتار اول: مفهوم روش‌شناسی     164
    گفتار دوم: ماهیت روش‌شناسی اجتهاد     165
    گفتار سوم: چیستی حکم     167
    مبحث دوم: روش‌شناسی فقه سنّتی و فقه تخصصی     168
    گفتار اول: مسیر  گذار از فقه رایج به فقه تخصصی     168
    گفتار دوم: تفاوت روش‌شناسی فقه‌های تخصصی با فقه رایج     171
    الف) رویکرد نظام‌محوری     171
    ب) تفاوت در غایت و عناصر اجتهاد     173
    ج) تفاوت در نظام موضوع‌شناسی     174
    د) تفاوت در روش استنباط     175
    مبحث سوم: ساحت‌های اجتهاد     176
    گفتار اول: مسئله‌شناسی     176
    گفتار دوم: حکم‌شناسی     176
    گفتار سوم: قرینه‌یابی     176
    مبحث چهارم: تفاوت موضوعات نوپدید با موضوعات فقه رایج     177
    فصل دوم: موضوع‌شناسی فقه‌رسانه و نقش عرف در آن     185
    مبحث اول: تاریخچۀ مسئلۀ عرف در فقه شیعه     189
    مبحث دوم: تعریف عرف     193
    گفتار اوّل: عرف در لغت     193
    گفتار دوم: عرف در اصطلاح     194
    گفتار سوم: ماهیت عرف در فقه     196
    گفتار چهارم: نظر مختار     199
    مبحث سوم: کارایی عرف     203
    مبحث چهارم: شرط پذیرش عرف     206
    مبحث پنجم: تحلیل بحث     207
    مبحث ششم: کاربست عرف در فقه     212
    گفتار اول: عرف و موضوع‌شناسی احکام شرعی     212
    بند اول: انواع موضوع به اعتبار خارج     213
    الف) موضوعات خارجیۀ صرف     213
    ب) موضوعات مستنبط شرعی     213
    ج) مجعول شارع یا مخترعۀ شرعی     214
    بند دوم: موضوع «قضیۀ لفظیه و قضیۀ عقلیه»     217
    گفتار دوم: فرق است میان تطبیق موضوع و تشخیص موضوع     217
    الف) تعیین مصداق خبائث     218
    ب) موضوعات خارجی صرفه     219
    ج) مبطلات عبادات     221
    د) تشخیص دماء، فروج و عرض     221
    ه) تعیین موضوع مروّت     222
    و) موضوع اختلال نظام     223
    مبحث هفتم: انواع عرف و ماهیت آن     223
    الف) عرف تسامحی و دقیق     224
    ب) عرف کارشناس و غیر‌کارشناس     225
    ج) عرف مفهومی ‌و تطبیقی     225
    مبحث هشتم: بررسی ادلّۀ عرف     225
    الف) کتاب     226
    ب) سنّت     227
    مبحث نهم: نقد ایکال به عرف در تشخیص موضوع غنا     229
    بند اوّل: نظریۀ علامه شعرانی     230
    بند دوم: نظریۀ محقّق نایینی     233
    بند سوم: راهکار صحیح؛ لزوم مراجعه به عرف برای فهمیدن مصداق غنا     235
    بند چهارم: «عرف» در اندیشۀ فقهی رهبر معظم انقلاب     236
    الف) ایکال به عرف در فتاوی رهبر معظم انقلاب     236
    ب) قلمرو رجوع به عرف     239
    ج) عرف و تشخیص عدل و ظلم     241
    د) احاله به عرف در غنا و موسیقی     241
    مبحث دهم: تشخیص عرف و تکلیف رسانه     243

    بخش سوم: تمحیص اجتهادی در مصرف آزاد فضای مجازی / 249
    فصل اوّل: مصرف رسانه‌ای     251
    مبحث اوّل: چیستی مصرف رسانه‌ای     252
    مبحث دوم: طبقه‌بندی مصرف     254
    مبحث سوم: انواع مصرف رسانه‌ای     260
    فصل دوم: بررسی و نقد ادلۀ مصرف آزاد فضای مجازی     263
    مبحث اول: چیستی فضای مجازی     266
    مبحث دوم: نگاشت‌های منفی فضای مجازی     269
    مبحث سوم: ادلّۀ حرمت شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی     271
    ملاک کشف ضرر     274
    کاربرد قاعدۀ تقدیر ضرورت     276
    تطبیق قاعده بر مصرف اینترنت     278
    دلایل حلال بودن استفاده از فضای مجازی     280
    مبحث چهارم: آلات مشترک در فقه امامیه     282
    مبحث پنجم: نظر تحقیقی     286
    فصل سوم: محدودۀ ولایت و نظارت اعضای خانواده در مصرف آزاد فضای مجازی     293
    مبحث اوّل: مفهوم‌شناسی ولایت     295
    گفتار اوّل: ولایت در لغت و اصطلاح     295
    گفتار دوم: ولایت در فقه     296
    مبحث دوم: نظارت و کنترل بر مصرف رسانه‌ای فرزندان بر پایۀ ولایت     297
    گفتار اوّل: ولایت پدر و جدّ پدری     297
    دلیل اوّل: روایات     298
    اشکال به مفاد روایات     303
    اشکال به مفاد روایات «أنت و‌مالک لأبیک»     304
    دلیل دوم: اجماع     313
    دلیل سوم: اولویت قطعیۀ نصوص باب نکاح نسبت به باب بیع     315
    الف) بررسی روایات ولایت بر نکاح صبی     315
    ب) تقریب اولویت     318
    گفتار دوم: عدم ثبوت ولایت برای مادر، برادر، خواهر و خویشاوندان دیگر     319
    مطلب اوّل: سخنان فقها     320
    مطلب دوم: دلیل بر عدم ثبوت ولایت     321
    گفتار سوم: نظر مختار     324
    مبحث سوم: نظارت و کنترل بر مصرف رسانه‌ای فرزندان بر اساس فقه تربیت     325
    گفتار اول: مبانی فقهی وجوب تربیت     327
    الف) دلیل امر‌به‌معروف و نهی‌از‌منکر     328
    ب) وجوب حفظ خانواده از دوزخ     330
    ج) حدیث مسئولیت     337
    د) وجوب حفظ حقوق تربیتی فرزند     339
    ه) قاعدۀ ارشاد جاهل     341
    قاعدۀ ارشاد جاهل در تربیت فرزندان     343
    و) ادلۀ عقلی     345
    گفتار دوم: کنترل و نظارت بر مصرف آزاد فضای مجازی مصداق تربیت     345
    نتیجه‌گیری     351
    فهرست منابع     355

     

  • مقدمه: 

    در عصر ارتباطات و اطلاعات، «رسانه» به عنوان یکی از وسایل ارتباطات جمعی در جامعۀ امروز و ابزاری تأثیر‌گذار بر شئون زندگی انسان درخور بررسی است. به همین دلیل باید کارکردها و کج‌کارکردهای آن مطالعه و مداقّه شود. دنیای غرب با مطالعۀ دقیق در این خصوص، توانسته از کارکردهای رسانه، هم‌راستا با اهداف خود بهره‌برداری کند و ما به علت نداشتن شناخت دقیق و همه‌جانبه نتوانسته‌ایم از تمام ظرفیت‌های هنر و ابزارهای رسانه‌ای بهره ببریم و رسانه بیش از آنکه فرصتی برای تحقق و توسعۀ اهداف مترقی اسلامی باشد، به تهدید تبدیل‌ شده است و البته بخشی از این تبدل به دلیل ناآشنایی با مسائل نظری هنر و فناوری‌‌های جدید رسانه‌ای است. آمیختگی هنر و رسانه به حدی است که شاید نتوان این دو عرصه را از یکدیگر تفکیک کرد؛ از‌این‌رو هر اندیشه و تفکری که قصد ماندگاری، تعمیق و توسعه داشته باشد، ناگزیر به بهره‌گیری از هنر و عرضۀ خود در قالب رسانه است.
    از سوی دیگر «فقه» از شریف‌ترین و گسترده‌ترین علوم و معارف اسلامی ‌است و نقشِ سازندۀ آن در زندگی مسلمانان بیش از هر علم و دانش دیگر است؛ چراکه این علم، عهده‌دار همۀ امور زندگی بشر و نقشۀ زندگی متعالی انسان و راهنمای هنجارساز و نظام‌سازاجتماعی است. از مهم‌ترین وظایف فقه، بررسی مشروعیت موضوعات و مسائل موردنیاز جامعۀ اسلامی ‌است و مسائل ارتباطات جمعی و بهره‌گیری از رسانه‌ها ــ در معنای عام آن و با صرف‌نظر از برخی مصادیق ــ بخشی از نیازهای همیشگی انسان‌ها در طول تاریخ به‌ویژه در عصر مدرنیته بوده است؛ از‌این‌رو ضرورت پژوهشی فقهی با عنوان «تمحیص اجتهادی در فقه ‌رسانه» ملاحظه شد؛ تا بتواند پاسخی به برخی پرسش‌های فقهی مورد‌نیاز محققان این رشته و دست‌اندر‌کاران تولیدات رسانه‌ای و مصرف‌کنندگان آن باشد.
    از‌آنجا‌که اجتهاد و استنباط فقهی تلاش برای رسیدن به حجّت بر احکام جعل‌شده از سوی شارع یا دستیابی به وظیفۀ كنونی مکلّف در مقام عمل است، گام‌های مقدماتی آن را تمهیدی، مراحل متوسط این فرایند را تمحیصی و گام نهایی آن را که تفریع فروع بر اصولی است، تفقیه نامیده‌اند. از نقطۀ مواجهه با مسئلۀ فقهی تا رسیدن به نظر شریعت، همگی مراحل کشف حجّت است که مجتهد در مراحل گوناگون برای دستیابی به آن می‌كوشد.
    ادعای محوری این تحقیق، بازشناسایی قابلیت‌ها و ظرفیت‌های فقهی و گذر ‌دادن مسائل مرتبط با رسانه از صافی اجتهادی و نیز بررسی برخی عویصه‌های موجود در فقه ‌رسانه با رویکرد موضوع‌محوری در بخش اول و دوم و رویکرد مسئله‌‌محوری در بخش پایانی است. موضوع در تمحیص اجتهادی یک زمینۀ کلی است که دربارۀ آن تحقیق می‌شود؛ ولی مسئله در تمحیص اجتهادی از موضوع، جزئی‌تر است. رابطۀ موضوع و مسئله مانند رابطۀ کشور و شهر است؛ از باب نمونه تفاوت موضوع و مسئله به این نکته اشاره می‌شود که بحث از «توحید» یک موضوع کلامی است و «رابطۀ توسل با توحید عبادی» یک مسئلۀ کلامی است.
    از‌این‌رو پرسش اصلی و مرکزی پژوهش حاضر این است که چه ظرفیت‌هایی در فقه شیعه با فرایند کشف اجتهادی در چارچوب‌بخشی به فقه رسانه می‌توان شناسایی كرد تا در حل مسائل رسانه به‌کارگیری شود؟
    این تحقیق با روش توصیفی و مبتنی بر مطالعۀ کتابخانه‌ای و با رویکرد تحلیلی از نوع کیفی، كوشیده شیوه‌های کشف و استنباط اجتهادی را در برخی مبانی و مسائل فقه‌ رسانه بررسی کند و مشکلات آن را بر طرف نماید. بنابر‌این پژوهش پیش‌رو از جهت نوع کار، بنیادی (نظری) و اکتشافی است؛ زیرا در سطح آن دسته از پژوهش‌های نظری قرار می‌گیرد که هدف آنها کشف اصول نظریه‌های علمی و گسترش علم است. در مقابل پژوهش‌های نظری، پژوهش‌های کاربردی هستند که هدف آنها بهبود روش‌های تولید است؛ از‌این‌رو هدف این تحقیق، گسترش دامنۀ کشف و شناخت نسبت میان فقه و رسانه از نظرگاه فقهی و تبیین مرحلۀ تمحیصی در فرایند اجتهادی شامل ظرفیت‌شناسی، روش‌شناسی، موضوع‌شناسی فقه رسانه و... است.
    با تتبع در بررسی‌های انجام‌شده، هیچ عنوان مشابهی در این خصوص یافت نشد و تنها تک‌نگاری‌های مختصری در قالب مقاله و پایان‌نامه دربارۀ برخی از موضوعات و مسائل مطروحه در این کتاب دیده می‌شود که در متن کتاب به آنها اشاره شده است.
    این نکته درخور توجه است که تأکید این نوشتار بر مراحل تمحیصی فقه ‌رسانه در فرایند اجتهاد است که شامل ظرفیت‌شناسی، نسبت‌سنجی، موضوع‌شناسی، روش‌شناسی، ‌شناسایی قواعد فقهی و... می‌شود و مراحل تمهیدیه اعم از مبادی تصوری و تصدیقی، مبانی و سنخ‌شناسی فقه ‌رسانه، مطمح‌نظر این تحقیق نبوده است. حال به دلیل گستردگی تحقیق و عرضۀ برخی یافته‌های آن، ناگزیر به توضیح اجمالی بخش‌ها و فصل‌های تحقیق و یافته‌های آن در این مقدمه می‌پردازیم.
    بخش اول تحت عنوان «مفاهیم و کلیات»، در فصل اول به مفاهیم پایۀ پژوهش و در فصل دوم به بحث مهم کارآمدی فقه در عصر جدید می‌پردازد و به این پرسش‌ها پاسخ می‌دهد که فقه امامیه در کدام جنبۀ فردی یا اجتماعی از زندگی بشر، توانایی پاسخ‌گویی دارد؟ در هر‌یک از جنبه‌ها، کیفیت نفوذ و قلمرو فقه بر چه اساس و میزانی است؟ چگونه فقه در سیاست‌گذاری رسانه مداخله كند؟
    توضیح اجمالی آنکه دانش فقه قواعد و احکامی ‌را بیان می‌کند که در برگیرندۀ همۀ شئون زندگی بشر است و قابلیت تطبیق بر مسائل نوظهور را دارد؛ برای نمونه در عقد نکاح، ایجاب و قبول، شرط است؛ خواه به لفظ باشد یا اشاره یا نوشتار یا نامه و یا از طریق وسائل ارتباطات جمعی، مانند پست الكترونیک و از طریق فضای مجازی؛ چیزی که در این عقد شرط است، مبرزیّت و آشکار شدن و فهماندن ایجاب و قبول است. ادعای محوری در این بخش آن است که فقه امامیه در عین برخورداری از ویژگی ثبات، در رسالت و هدف، منابع و مدارک و احکام ثابت و تغییر‌ناپذیر، احکام متطور و متحولی نیز در موضوعات خاص داشته که یکی از آن موارد، موضوعات رسانه‌ای و ارتباطات جمعی و قانون‌گذاری برای آن است.
    از دیدگاه فقهاى امامیه و دستگاه اجتهادی ایشان، فقیه در طریقۀ بحث و روش استنباط در مسائل مستحدثه و دیگر مسائل فقهى به قواعد کلیۀ برگرفته از ادلۀ معتبر (کتاب و سنّت و اجماع قطعى و دلیل معتبر عقلى) تمسک‌مى‌جوید؛ زیرا اجتهاد نزد فقهای امامیه، استنباط احکام فرعیه شرعیه بر اساس ضوابط و ادلۀ معتبر است و هر واقعه‌اى حکم شرعى دارد و مجتهد همواره در صدد دست‌یافتن و کشف آن است و هیچ مسئله‌اى بدون حکم شرعى نیست؛ به سخن دیگر، هر واقعه و مسئله‌اى در شریعت اسلام حکمى دارد؛ چه در فرایند کشف و استنباط به حکم واقعی آن علم یابیم یا نه. بنابراین مسائل مستحدثه مانند عقود اینترنتی یا جرایم سایبری، مسائل تجارت اینترنتی و آنچه در بستر وسایل ارتباطات جمعی اتفاق افتاده و خواهد افتاد، بدون حکم نیست. بی‌‌گمان در این فرایند، گاه فقیه به حکم واقعى دست مى‌‌یابد و بر اساس آن فتوا مى‌دهد و عمل مى‌کند و گاه به آن دست نمی‌یابد و به حکم ظاهرى رأى مى‌دهد و بر اساس آن برای مکلّف تعیین تکلیف می‌‌كند.
    اگر چنین نقشی را برای امتدادبخشی فقه در مسائل مستحدثه و نوظهور، مانند فقه‌رسانه پذیرفتیم، در بخش دیگر از این فصل به این بحث می‌پردازیم که با فرض امکان و ضرورت سیاست‌گذاری در عرصۀ رسانه که امروزه ابزار پرقدرت فرهنگ است، نقش‌آفرینی فقه در سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی رسانه‌ای چیست؟ با توجه به اینکه عنوان کلی رسانه در این بخش در عرصۀ اجتماعی و حکومتی مد‌نظر قرار گرفته است، بنابراین بر اساس مبنایی که در تبیین نقش فقه در مجاری قانون‌گذاری، اتخاذ می‌شود، پررنگ‌ترین حالت حضور فقه موجود در عرصۀ سیاست‌گذاری و تقنین رسانه‌ای، امکان‌پذیر خواهد بود؛ ازاین‌رو به نظر می‌رسد دو راه برای فقیه وجود دارد: فرض نخست اینکه موضوع و مصادیق رسانه را در چارچوب پیچیدۀ حکومت و اجتماع ببیند و بر مبنای فقه، حکم را استنباط کند تا مبنای سیاست‌گذاری و نیز قانون‌گذاری رسانه شود. فرض دوم اینکه برای تعیین تکلیف این موضوعات، چارچوب کلی فقه و اصول حاکم بر آن را «معیار» هرگونه تقنین قرار دهد. از‌ آنجا ‌که بسیاری از احکام مسائل رسانه‌ای مستخرج از اصول لفظی و استفاده از عمومات و اطلاقات از یک‌سو و بهره‌گیری از قواعد فقهی از سوی دیگر است، سومین فصل از بخش اول کتاب را به قواعد فقهی پرکاربرد در فقه ‌رسانه اختصاص دادیم تا پس از تبیین و توضیح هریک از قواعد پرکاربرد به‌طور‌مختصر، به کاربست این قواعد و نمونه‌هایی در مسائل مرتبط با رسانه اشاره کنیم.
    پس از آنکه در بخش اول به امکان و بلکه ضرورت حضور فقه در مسائل مستحدثه و قابلیت سیاست‌گذاری قانونی فقه در عرصۀ رسانه پاسخ مثبت دادیم، در بخش دوم کتاب تحت عنوان «تمحیص اجتهادی در روش‌شناسی و موضوع‌شناسی فقه ‌رسانه» به تمحیص اجتهادی در روش‌شناسی و موضوع‌شناسی خواهیم پرداخت.
    در فصل اول این بخش به روش‌شناسی فقه‌رسانه و تغییر مقیاس روش‌شناسی از خرد به کلان اشاره می‌شود. توضیح آنکه هر دانشی بر اساس داده‌های علمی ‌زمانۀ خود، روشی خاصی دارد که در عصرهای گذشته یا آینده قابل عرضه نیست. «روش‌شناسی فقه‌رسانه»، عنوان نوظهوری است که در جهت بیان موضوعات و مصادیق رسانه‌ای حائز اهمیت است؛ به‌طوری‌که اگر فقیهی با روش‌های کلی استنباطی فقه رایج بدان بنگرد، یک نوع کشف می‌نماید و حکمی‌صادر می‌کند و اگر با نگاه روش‌شناسی رسانه‌ای بدان بنگرد، استنباط او دگرگونه است و حکمی ‌دیگر صادر می‌كند. وجه تغییر حکم در یک موضوع خاص، شاید به دلیل رویکردهای گوناگون روش‌شناختی اجتهاد باشد.
    پس از بررسی روش‌شناسی، در فصل بعد، به مسئلۀ موضوع‌شناسی و نقش عرف در فرایند کشف موضوع و استنباط حکم در فقه ‌رسانه پرداخته می‌شود. یافتۀ تحقیق در این فصل آن است که در تشخیص، تطبیق و مفهوم‌شناسی به‌ویژه در تکالیف کلان و سیاست‌گذاری‌ها، تنها نظر عرف عام کفایت نمی‌كند و باید هرم سه‌گانۀ «فقیه»، «عرف عمومی» و «کارشناسی و متولیان تخصصی امر» در تنظیم مفردات و تمهید مقدمات به دستگاه فقاهت و نهاد اجتهاد یاری‌رسانی كنند.
    در بخش سوم کتاب پا را از دایرۀ انتخاب قواعد و ضوابط اجتهاد فراتر نهاده، نیم‌نگاهی به مسائل مرتبط با مصرف رسانه‌ای مخاطب انداخته‌ایم؛ سپس به تحلیل موضوعات رسانه‌های نوپدید و محدوده مُجاز استفاده از آن اشاره کرده و به نقد استفادۀ آزاد در مصرف اینترنت و فضای مجازی با استناد به آلات مشترکه بودن فضای مجازی پرداخته‌ایم؛ چرا که یکی از پدیده‌های جدید فناوری‌های ارتباطی یا به تعبیری ارتباطات جمعی، شبکه‌های تحت وب یا همان فضای مجازی است که بر ابعاد گوناگون زندگی فردی و اجتماعی افراد تأثیرگذار است و با روند پیش‌رو، نقش به‌مراتب مهم‌تری در آینده خواهند داشت. از نخستین پرسش‌های فقهی در این مورد آن است که اصل بهره‌گیری از فضای مجازی در چه صورتی جایز و در چه صورتی حرام است؟ در پاسخ به این پرسش، اقوال گوناگونی، همچون حرمت مطلق، حلیت و تفصیل می‌توان تصور كرد. این تحقیق به این نتیجه می‌رسد که فضای مجازی نمی‌تواند آلات مشترکه قلمداد شود و بر مقیاس کلان فقه، حکومت اسلامی‌مکلّف به کنترل، مهار و محدود‌سازی میزان دسترسی به محتوای شبکه‌های اجتماعی و مجازی است و کاربران نیز در مصرف فرهنگی آن آزاد و رها نیستند. البته میان اینترنت و ابزارهای اینترنت فرق است و حکم عدم جواز آزادی مصرف از نگاه فقه، ناظر بر اصل اینترنت و فضای سایبری است که خارج از مرزهای جمهوری اسلامی ‌ایران، سیاست‌گذاری، تولید و توزیع می‌شوند و هیچگونه مدیریت ساختاری و محتوایی بر آنان اعمال نمی‌‌شود. از همین رو فضای مجازی و شبکه‌های اینترنتی، آلات مشترکه نیستند و بهره‌گیری آزاد از آن مجاز نیست؛ مگر از باب ضرورت و اضطرار که جوازش به حکم ثانوی است.
    در بخش پایانی پژوهش، فصلی تحت عنوان «محدودۀ ولایت و اختیارات اعضای خانواده» بر یکدیگر در مصرف آزاد از فضای مجازی انتخاب شد تا میزان کنترل و نظارت بر مصرف فضای مجازی را از سوی اعضای خانواده بررسی كند.
    بنابراین تلاش نگارنده بررسی تمحیصی در مبانی، قواعد، روش‌شناسی، موضوع‌شناسی و مسائل فقه ‌رسانه در ساحت میدانی اجتهاد بود که بی‌گمان نقاط ضعف و قوّتی دارد که باید از سوی محققان و پژوهشگران این عرصه، نقد و ارزیابی شود.
    بدیهی است هریک از بخش‌های کتاب دارای محورهای اصلی و فرعی است که برای سهولت دریافت مطلب، تحت عنوان فصول، مبحث، گفتار و بند تنظیم شده است.
    ذکر این نکته لازم است که نتیجۀ این مطالعه می‌تواند در مجامع تخصصی فقهی حوزه و دانشگاه و مراکز و نهادهای متولّی امر رسانه، مانند سازمان صداوسیما، وزارت فرهنگ و ارشاد و حوزۀ هنری مورد واکاوی و استفاده قرار گیرد.
    علی نهاوندی

     

کليه حقوق اين سايت متعلق به مرکز فقهي ائمه اطهار (ع) است.